Cilt 3 Sayı 1 (2025)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Türkiye’de Yayınlanan Spor Pazarlaması Konu Başlıklı Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Akman, Selim; Pepe, BilgehanBu araştırmanın amacı, 1990-2025 yılları arasında Türkiye’de spor pazarlaması konusu ve başlığıyla yayımlanan lisansüstü tezleri bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada, YÖKTEZ veri tabanında “tez adı” kısmına “pazarlama” ve “konu” kısmına “spor” yazılarak ulaşılan ve belirtilen ölçütleri karşılayan toplam 78 lisansüstü tez doküman olarak incelenmiştir. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemiyle yürütülmüştür. Elde edilen tezler PDF formatında bilgisayara kaydedilmiş ve Microsoft Excel programına aktarılmıştır. Veriler; yayın yılı, araştırmacı cinsiyeti, öğrenim düzeyi, üniversite, ana bilim dalı, araştırma yöntemi, örneklem grubu ve anahtar kelimeler başlıkları altında analiz edilmiştir. İncelenen 78 tezin 42’si nicel, 31’i nitel, 5’i karma yöntemle hazırlanmıştır. En fazla tez 2023, 2019 ve 2017 yıllarında yayımlanmıştır. Tezlerin 60’ı yüksek lisans, 18’i doktora düzeyindedir. Marmara Üniversitesi en çok tez üreten kurum olurken, onu Bahçeşehir ve İstanbul Gelişim Üniversiteleri takip etmiştir. En yoğun çalışılan ana bilim dalları Beden Eğitimi ve Spor, İşletme ve Spor Yöneticiliğidir. Örneklem olarak en çok spor tüketicileri, kulüpler ve taraftarlar tercih edilmiştir. Kelime bulutunda öne çıkan terimler; “spor”, “pazarlama”, “sosyal”, “futbol” ve “müşteri” olmuştur. Spor pazarlaması alanında son 10-15 yılda artan bir akademik ilgi olduğu gözlemlenmiştir. Gelecek çalışmalarda metodolojik çeşitliliğin artırılması, farklı örneklem gruplarına odaklanılması ve disiplinlerarası yaklaşımların geliştirilmesi önerilmektedir.Öğe Akselerasyon ve Deselerasyon Çalışmalarının Çeviklik ve Sürat Parametreleri Üzerine Olan Etkisi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Gök, Bilal; Topuz, Onur; Öztürk, Mesut; Kukun, İlkayBu araştırmanın amacı, 10-12 yaş arası erkek futbolcularda altı hafta boyunca uygulanan akselerasyon ve deselerasyon temelli antrenmanların çeviklik ve sürat parametreleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmaya Fatih Karagümrük Spor Kulübü altyapısında yer alan, rastgele atama yöntemiyle 10 kişilik deney ve 10 kişilik kontrol grubuna ayrılan toplam 20 gönüllü sporcu katılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desen kullanılmış, gruplar arası karşılaştırmalar için ön test–son test kontrol gruplu desen tercih edilmiştir. Sporcuların yaş, boy ve vücut ağırlığı gibi demografik bilgileri toplanmış; performans ölçümleri için T çeviklik testi ile 5 m, 10 m ve 20 m sürat testleri uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24.0 programı kullanılmış, grup karşılaştırmaları için bağımsız örneklemler t-testi, grup içi değişimler için eşleştirilmiş t-testi uygulanmıştır. Deney grubunda çeviklik ve sürat ölçümlerine ilişkin tüm parametrelerde istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler gözlemlenmiştir (p<0,05). Kontrol grubunda ise bazı olumlu değişiklikler görülmüş olsa da istatistiksel olarak anlamlı farklar elde edilememiştir (p>0,05). Akselerasyon ve deselerasyon temelli antrenmanların, 10-12 yaş grubu futbolcuların çeviklik ve sürat performanslarını geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle, farklı yaş gruplarında, uzun süreli ve farklı spor branşlarını kapsayan çalışmalarla bulguların genellenebilirliği artırılmalıdır.Öğe Physical Activity Increases Oxidative Stress Biomarker and Enhance the Academic Performance in Primary School Children(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Hafedh, MuthannaThis study aimed to develop a conceptual model to examine the relationship between physical activity (PA), oxidative stress biomarkers, and academic performance. A total of 200 primary school children (100 boys and 100 girls), aged 10–11 years, were randomly assigned to four groups: boys with exercise (boy+Ex), boys without exercise (boy+nonEx), girls with exercise (girl+Ex), and girls without exercise (girl+nonEx). Participants underwent a 12-week treadmillbased running program. Oxidative stress was evaluated through lipid peroxidation by measuring malondialdehyde (MDA) levels. Academic stress was assessed using the Perceived Stress Scale, while academic performance was measured in relation to attention and stress levels. There were significant differences in the concentrations of MDA (mmol/ L) between boy+Ex compared to boy+non Ex, however, the mean MDA in boy +Ex were significantly higher than that in girl +Ex (P<0.01). There was a significant increasing in TC >200mg/dl in boy+Ex compared to boy+non Ex. The mean concentrations of TC significantly differed between the boy+Ex compared to girl+Ex. No significant differences were found in the concentrations of LDL >100mg/dl, HDL and TG >150mg/dl <40mg/dl among groups. No statistical differences were showed in academic stress levels between boys and girls. Although, the performance was significantly higher in the girl+Ex group compared to the boy+Ex group. Academic stress levels did not differ significantly by gender, whereas academic performance was significantly higher in the girl+Ex group. The findings suggest that oxidative stress is not directly associated with academic achievement, while physical activity demonstrates an independent relationship with academic performance in primary school children.Öğe Futbolcuların Psikolojik Gerilimleri: Artan İş Yükünün Yansımaları(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Arısoy, Abdullah; Pepe, OsmanBu çalışma, Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu futbol süper lig terfi müsabakalarına katılan üniversite futbolcularının psikolojik gerilim düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, yoğun rekabet ortamı ve artan iş yükünün sporcular üzerindeki psikolojik etkileri değerlendirilmektedir. Çalışmanın örneklemini, bir hafta boyunca her gün müsabaka yapan üniversite futbolcuları oluşturmaktadır. Katılımcılara "Sporcu Psikolojik Gerilim Ölçeği (APSQ)" uygulanarak, psikolojik gerilim düzeyleri belirlenmiştir. Bulgular, yoğun müsabaka periyotlarının sporcuların motivasyon düşüklüğü, antrenman stresinde artış, öfke ve kaygı gibi psikolojik belirtiler göstermesine neden olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle, performans kaygısı ve gelecek belirsizliği, sporcuların psikolojik gerilim düzeylerini artıran temel faktörler olarak belirlenmiştir. Literatürdeki benzer çalışmalar, yoğun rekabet ve antrenman yükünün sporcuların zihinsel tükenmişlik yaşamasına yol açtığını desteklemektedir. Çalışmanın bulguları, sporcuların psikolojik dayanıklılıklarını artırmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Bu bağlamda, antrenörlerin stres yönetimi tekniklerini müsabaka süreçlerine entegre etmeleri ve sporcuların psikolojik destek mekanizmalarına erişimini sağlamaları önerilmektedir. Sonuç olarak, bu çalışma, spor psikolojisi alanına katkı sunarak, yoğun rekabet dönemlerinde sporcuların psikolojik sağlığını koruma stratejilerine ışık tutmaktadır.Öğe Çocukların Spora Katılımını Etkileyen Faktörler: Sistematik Alan Taraması(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Aktaş, Fatih; Topaloğlu, Harun; Çavdar, SelmaSpor gerek ekonomisi gerek temsil gücü gerekse de insan sağlığı üzerindeki koruyucu ve iyileştirici etkisiyle çok boyutlu, önemli bir olgudur. Sporun çok boyutlu kazanımlarından faydalanabilmek için çocukları sporla buluşturmak onlara spor kültürü aşılamak toplumumuzun ortak hedeflerimizden biri olmalıdır. Çocukların spora katılımını sağlamak için öncelikle bu süreçleri etkileyen etmenlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Bu çalışmada çocukların spora katılımını etkileyen faktörleri araştıran çalışmaların sistematik olarak gözden geçirilmesi amaçlanmaktadır. Bu hedef doğrultusunda TR Dizin, Yök Tez ve Google Akademik veri tabanlarında “spora katılım”, “spora katılım güdüleri”, “spora katılım motivasyonları”, “sporu bırakma”, “spora başlama” sözcük öbekleri ve filtreler kullanılarak tarama yapılmış olup 44 çalışmaya ulaşılmıştır. Bu 44 çalışmadan dahil etme ve dışlama kriterleri ile seçilen 22’si çalışmaya dahil edilmiştir. 19 çalışmanın nicel araştırma, 3 çalışmanın ise nitel araştırma yöntemleriyle yapıldığı görülmüştür. Yapılan inceleme sonucunda spora katılımı etkileyen faktörlerin her bir çalışmada farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte spora katılmayı etkileyen içsel faktörlerden “beceri gelişimi”, “başarı/statü” ve “fiziksel uygunluk/beden sağlığı” dışsal faktörlerden ise “aile” ve “sosyal/fiziki çevre” öne çıkmaktadır.Öğe 8-10 Yaş Arası Aktif Spor Yapmayan Bireylerde 8 Haftalık Eğitsel Oyun Programının Çeviklik ve Dikey Sıçrama Parametrelerine Etkisinin İncelenmesi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Göksu, MehmetBu araştırmanın amacı, 8-10 yaş arası aktif spor yapmayan çocuklarda 8 haftalık eğitsel oyun programının çeviklik ve dikey sıçrama performansına etkilerini incelemektir. Çalışmaya gönüllü olarak katılan 80 çocuk, deney (n=40) ve kontrol (n=40) grubu olarak rastgele atanmıştır. Deney grubuna, haftada 3 gün uygulanmak üzere toplamda 8 hafta süren ve çocukların gelişimsel özelliklerine uygun olarak yapılandırılmış eğitsel oyun programı uygulanmıştır. Araştırmada ön test ve son test şeklinde vücut ağırlığı, çeviklik (T-testi) ve dikey sıçrama ölçümleri gerçekleştirilmiş, elde edilen veriler SPSS 24.0 programı ile analiz edilmiştir. Ön test bulgularında gruplar arasında anlamlı bir fark görülmezken (p>.05), son test bulguları deney grubunun vücut ağırlığında düşüş, çeviklik ve dikey sıçrama performansında ise anlamlı bir artış olduğunu göstermiştir (p<.05). Kontrol grubunda ise performans göstergelerinde olumsuz değişiklikler gözlemlenmiştir. Bu sonuçlar, eğitsel oyun temelli antrenman programlarının fiziksel uygunluğu geliştirmede etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca bu oyunlar, çocukların sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimlerini destekleyerek bütüncül bir katkı sağlamaktadır. Bu yönüyle eğitsel oyunlar, çocukların çok yönlü gelişimi için önemli bir araçtır.Öğe Investigation of Aggressive and Hostile Behavior Among Fans of Football Teams(İstanbul Gelişim Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2025) Karakoç, BilalThis study aims to investigate the psychological factors underlying aggressive and hostile behaviors among football fans. The research was conducted on 450 participants who identified as supporters of Beşiktaş, Fenerbahçe, or Galatasaray, selected from three regions in Turkey: Marmaris, Bodrum, and Kuşadası. The data were collected using the Buss-Perry Aggression Questionnaire and analyzed via the SPSS 20.0 statistical software. Findings revealed that aggression levels varied significantly across demographic and psychological variables. Male fans, younger individuals, unemployed participants, and those willing to attend away games displayed higher levels of aggressive tendencies. Among the clubs, Beşiktaş supporters exhibited the highest aggression scores, followed by Fenerbahçe and Galatasaray fans. A negative correlation was found between age and aggression, as well as between education level and aggression. The results highlight the influence of sociocultural, demographic, and behavioral factors on aggression in the context of football fandom. Preventive strategies involving education, media responsibility, and club-fan collaboration are recommended to reduce aggressive behaviors in sports environments.