İstanbul Gelişim Üniversitesi Kurumsal Açık Erişim Arşivi

DSpace@Gelişim, İstanbul Gelişim Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.



Güncel Gönderiler

  • Öğe Türü: Öğe ,
    Immunohistochemical investigation of GST-M, GST-P, and TP53 gene expression in obesity patients under laparoscopic sleeve gastrectomy
    (CHURCHILL LIVINGSTONE, JOURNAL PRODUCTION DEPT, ROBERT STEVENSON HOUSE, 1-3 BAXTERS PLACE, LEITH WALK, EDINBURGH EH1 3AF, MIDLOTHIAN, SCOTLAND, 2025) Dirican, Onur; Kaygın, Pınar; Kaplan, Burcu; Sarıaltın Yılmaz, Sezen; Şimşek, Gülçin Güler; Oğuztüzün, Serpil; Buluş, Hakan; Yeşilkır Baydar, Serap; Husseini, Abbas Ali; Öğüt, Selim
    Obesity is linked to increased oxidative stress, contributing to various comorbidities. Glutathione S-transferases (GSTs) enzymes and tumor suppressor protein 53 (TP53) are key regulators of oxidative stress. This study aimed to examine the expression of GST-M, GST-P, and TP53 in sleeve gastrectomy tissues of obese patients. In this retrospective study, 126 obese patients who underwent sleeve gastrectomy were analyzed. Immunohistochemical staining assessed the expression of GST-M, GST-P, and TP53 in sleeve gastrectomy tissue samples. Correlation between protein expression and association with demographic, clinical, and serological data was examined. GSTP and GST-M exhibited low expression (absent/weak), while TP53 showed significantly higher expression in the sleeve gastrectomy tissue of patients with obesity. A positive and significant correlation was identified between GST-M and TP53 staining levels, while GST-P expression level did not display any correlation with GST-M and TP53. Distinct patterns of protein expression for GST-P, GST-M, and TP53 in the sleeve gastrectomy tissues of obesity patients. TP53 plays a key role in oxidative stress regulation in obesity, whereas GST-M and GST-P appear less effective.
  • Öğe Türü: Öğe ,
    One-pot synthesis of new bis(2,4′-bipyridine), bis(pyrrole), and bis(benzo (f)chromene) derivatives: Antimicrobial evaluation, molecular docking, DFT, and ADME profiling
    (ELSEVIER, RADARWEG 29, 1043 NX AMSTERDAM, NETHERLANDS, 2025) Kheder, Nabila A.; Tasqeeruddin, Syed; Mahmoud, Naglaa S.; Mahmoud, Mostafa A. A.; Elhaty, Ismail A. M.
    Given the reported biological activities of bis(heterocycles), some new bis(2,4′-bipyridine), bis(pyrrole), and bis (benzo[f]chromene) have been constructed using a one-pot synthetic method. Several spectral tools elucidated their chemical structures. Computational chemical analyses, including Fukui functions, frontier molecular orbitals (HOMO–LUMO), molecular electrostatic potential (MEP), and Mulliken charge distribution, were performed to evaluate the electronic structure and reactivity of synthesized compounds. Bis(benzo[f]chromene) 20 exhibited the lowest HOMO–LUMO energy gap (3.397 eV), highest softness (0.589 eV), and pronounced negative electrostatic regions around nitrogen atoms, suggesting enhanced reactivity and consistent with its high biological activity. In vitro antimicrobial properties of new compounds were also assessed, and the results indicated potent activity of compound 20 against Candida albicans and Staphylococcus aureus. This study also investigated the pharmacological potential of 20 through docking interactions with two critical protein targets - MurB (PDB ID: 1HSK) from Staphylococcus aureus and the 80S ribosome (PDB ID: 9G1Z) from Candida Albicans. Benchmark ligands FAD and YMZ (mefloquine) were used for comparative docking. Despite its limited oral absorption and solubility revealed by pharmacokinetic analysis, the compound demonstrated favorable drug-likeness, synthetic accessibility, and a lack of toxicity. These attributes support its consideration as a lead compound for further development and synthetic accessibility.
  • Öğe Türü: Öğe ,
    İstanbul Gelişim Üniversitesi Sürekli Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi: Aylık E-Bülten (Ekim 2025)
    (İstanbul Gelişim Üniversitesi / Istanbul Gelisim University, 2025) İstanbul Gelişim Üniversitesi Sürekli Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi
    Uygulamalı Spor Psikolojisi: Psikolojik Becerilerin Öğrenimi ve Antrenmanı Sertifika Programı Spor, egzersiz ve performans bağlamında bireylerin zihinsel, duygusal,fiziksel ve sosyal gelişimlerini destekleyen uygulamalı bir programdır. Katılımcılara güncel kuramsal bilgilerle birlikte danışmanlık süreçlerinde etik ve çok disiplinli yaklaşımlar kazandırmayı amaçlayan eğitim, 5 Kasım – 14 Aralık 2025 tarihleri arasında çevrimiçi ve canlı derslerle gerçekleştirilecektir. Toplam 120 saatlik bu kapsamlı içerik, yaşam boyu öğrenme vizyonuna katkı sunmaktadır.
  • Öğe Türü: Öğe ,
    Türkiye'deki İç Mimarlık Programlarında Tasarım Stüdyosu Derslerinin Yapılandırılması: Tematik Bir Model Önerisi
    (Atatürk Üniversitesi, 2025) Heidari, Parvin
    İç mimarlık eğitimi, modern çağın değişen küresel ve sosyal gereksinimleri ile ekonomik, teknolojik ve sosyal gelişmelerin etkisiyle önemli bir dönüşüm sürecinden geçmektedir. Tasarım stüdyosu dersleri, öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirmelerini ve kapsayıcı bir yaklaşımla tasarım sürecine katkıda bulunmalarını sağlayan yenilikçi ve yaratıcı yaklaşımlar sunarak iç mimarlık eğitiminde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, tasarım stüdyosu derslerinin iç mimarlık eğitimindeki kritik rolünü ve işlevini vurgulamak ve mevcut gereksinimlerle uyumlu hale getirilebileceğini incelemektir. Bu amaçla, daha önce yapılan çalışmaların incelenmesinin yanı sıra, Türkiye'deki üniversitelerin iç mimarlık programlarında yer alan proje derslerinin içeriği kapsamlı bir şekilde incelenmiş, küçük, orta ve büyük ölçekli olarak tanımlanan proje konuları üzerinden bir analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca, çağdaş yaklaşımların ve tasarım temalarının projelere nasıl entegre edildiği de incelenmiştir. Bu kapsamda literatür taraması ve Türkiye üniversiteleri incelemelerinden elde edilen tüm veriler kategorize edilmiştir. Tasarım stüdyolarının yapısı, sayısı, konuları ve temaları çağın gereklilikleri doğrultusunda analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, iç mimarlık programlarındaki tasarım stüdyosu dersleri için bir model geliştirilmesi hedeflenmiştir. Tasarım temalarının projelere nasıl entegre edildiğine dair tartışmalara dayanan çalışma, eğitimin esnek ve dinamik bir yapıya sahip olması gerektiğini ortaya koymuştur. Geliştirilen model, eğitimde esneklik sunarak, öğrencilere güncel ve kapsamlı bir bakış açısı sağlayacak, iç mimarlık kariyerleri için daha sağlam bir temel oluşturacak ve mesleki yetkinliklerini artıracaktır.
  • Öğe Türü: Öğe ,
    Evaluation of Anxiety Levels and Ethical Opinions on Artificial Intelligence among Dental Students and Academicians : A Pilot Study
    (Murat Türkün, 2025) Kalaoğlu, Elif Ece; Yeğin, Elif
    INTRODUCTION: To evaluate the concerns regarding artificial intelligence(AI) applications and the opinions on AI ethics among students of Istanbul Gelişim and Istanbul Medeniyet University Faculty of Dentistry, as well as among academics in dentistry faculties across Turkey. METHODS: Google Forms-an online survey was created and shared with participants. The survey consists of three sections including participants' demographics, concerns about the use of AI in dentistry, and thoughts on ethics. Mann-Whitney U Test and Spearman Rho Correlation Analyses were employed to examine the relationship between professional experience/class and levels of concern. RESULTS: A total of 315 individuals participated in the survey, with 85% being dentistry students. AI concern scores of dentistry students (7.49±4.51) were found to be similar to those of academics (8.47±4.34). As the students' class levels increased, their levels of concern increased (p=0.05, r=0.11). Conversely, as academics' professional experience increased, their levels of concern decreased significantly (p=0.02, r=-0.37). The general consensus regarding the ethical acceptability of AI applications was 55%, suggesting acceptance with education and oversight. However, the majority (61%) believed that the use of AI applications in dentistry education should be important but limited. CONCLUSION: Both dental students and academicians were concerned about AI applications. They emphasize the importance of education and supervision for ethical usage.