dc.contributor.author | Güneş, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T07:39:21Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T07:39:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.issn | 2718-1057 | |
dc.identifier.issn | 2791-7665 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/7469 | |
dc.description.abstract | Giriş ve Çalışmanın Amacı: Modernist hareketin kentsel kamusal mekânlarda, II. Dünya savaşı ve
70’li yılların sonrasında 21.yy’a da taşan post modern düzenin popüler kültür ile beslenen meta üretimine
dönüşümü, günümüzde de izlenmektedir. Bu devinimin tüm değişkenleri, kamusal mekânlar başta olmak
üzere yeni dönem tasarım anlayışını adeta ütopyaların sonu olarak tanımlamıştır. Çalışmada post modern
dönemin her şeyin değiştiğine ilişkin söylemi içinde değişmeden kalanlar sorgulanmıştır.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Kentsel kamusal mekân kavramı çalışmada bir arada kullanılmıştır.
Kentsel alanın bütününün kamusal alan niteliği taşıması gereği kavramsal olarak temel alınmıştır. Çalışma
bu kuramsal yaklaşım temelinde diğer sosyal kuramlar, toplum bilim verileri, üretim biçimi ve sosyal
aktörlerle birlikte dönemsel olarak değerlendirilmiştir. Araştırma değişim adı altında mevcudun meşruiyetini
sağlayan gelişmeleri tanımlayarak, kentsel mekândaki olgulara mimarlık ve planlama alanlarının
mekânsal organizasyonlarına katkı verecektir.
Yöntem: Konu ile ilgili geniş literatür taramasının verileri yanı sıra son dönemde çok sayıda
uygulamanın sonuçlarını kentsel mekânda gözlemlemek de mümkün olmuştur. Çalışmada farklı veri
tabanlarındaki kuramsal verilerin olagelen süreçle bağlantıları analiz edilmiştir. İnternet kaynaklı
adreslerden elde edilen görsel veriler ve bilgiler diğer gözlemlerle birlikte yorumlanmıştır. İstanbul metropol
alanındaki örneklerde farklı kamusal alanlar ve sınırlarındaki dinamikler üzerinden değişen ve değişmeyen
olgular ve yeni biçimleri araştırılmıştır. Makalede bu bütün ve parçaların ilişkisel bağlamı üzerinden
sentezler oluşturmuştur.
Bulgular: Neoliberal ekonominin kültürel politikaları, yaşanan ekonomik krizlerin aşılmasında geç
modernizm sürecinde yeni teknolojik gelişmeler ve dijital ortamla birlikte kentsel mekânların değişim ve
dönüşümünde etkili olmuştur. Mimarlık ve planlama disiplinlerinin süreçle bütünleşen kuramsal dünyası ve
uygulamaları sistemin meşruiyetine katkı vermiştir. Dolayısıyla sistemin değişmeyen değişim değeri olgusu
yeni biçimleriyle kentsel mekânda egemenliğini sürdürmüş ve sürece uygun sosyal aktörlerini ve yaşam
biçimini ortaya çıkarmıştır.
Sonuç: Neoliberal ekonominin yeni kültürel ortamı ve dijital teknolojili üretim ağı içinde kentsel
kamusal mekânların yeni değişkenleri, bir bakıma sistemin değişmeyen temel değişkenlerinin sürdürülebilirliğini’ sağlamaktadır. Küresel politikalar ‘Post politik’ teoriler ve mikro ölçekli yaklaşımlarla
mimarlık ve planlama alanlarına yeni bir zemin hazırlamıştır. Gerek kentsel alanın kamusal mekânları ve
gerekse yeni yerleşimler, yeni sınırlarda daha az geçirgen ve daha çok kapanan alanlar ile adeta özerk
yapı adaları üretmektedir. Kentsel kamusal mekânlarda kullanım değerini arttıran yeni makro politikalar
aranması kaçınılmazdır. | en_US |
dc.description.abstract | The Purpose of Study: The transformation of the modernist movement in urban public spaces into a
commodity production, fed by the popular culture of the postmodern order, which overflowed into the
21st century after the Second World War and the 70s, is still observable today. All the variables of this
movement have defined the new understanding of contemporary design, especially of public spaces,
as the end of utopias. This study questions what remains unchanged in the postmodern discourse that
everything has changed.
Literature Review/Background: The concept of urban public space is used throughout the study. It
is conceptually based on the need for the entire urban area to have the characteristics of a public space.
Based on this theoretical approach, the study has been periodically evaluated together with other social
theories, social science data, mode of production and social actors. The research will contribute to the
spatial organization of architecture and planning fields by defining the developments that provide the
legitimacy of the existing under the name of change.
Method: In addition to the data from the extensive literature review on the subject, it was also
possible to observe the results of many recent practices in urban space. The study analyzed the
connections between the theoretical data in various databases and the actual process. Visual data and
information from Internet-based addresses were interpreted together with other observations. Changing
and unchanging phenomena and their new forms have been studied through the dynamics of different
public spaces and their boundaries in examples in the Istanbul metropolitan area. The article synthesizes
these wholes and parts through their relational context.
Results: The cultural policies of the neoliberal economy have been effective in changing and
transforming urban spaces with new technological developments and digital media in the process of late
modernism in order to overcome economic crises. The theoretical world and practices of architecture
and planning disciplines integrated in this process have contributed to the legitimacy of the system. As a
result, the phenomenon of the system's unchanging exchange value has continued to dominate urban
space with its new forms, creating social actors and lifestyles appropriate to the process.
Conclusion: The new variables of urban public spaces within the new cultural environment of the
neoliberal economy and the digital technology production network, in a way, ensure the 'sustainability'
of the unchanging basic variables of the system. Global politics has prepared a new ground for
architecture and planning with 'post-political' theories and micro-scale approaches. Both the public
spaces of the urban area and the new settlements produce autonomous islands of buildings with less permeable and more closed areas at new borders. It is inevitable to search for new macro-policies that
increase the value of urban public spaces. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.relation.isversionof | https://doi.org/10.56590/stdarticle.1370938 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Kent | en_US |
dc.subject | Kamusal | en_US |
dc.subject | Mekân | en_US |
dc.subject | Değişim | en_US |
dc.subject | Dönüşüm | en_US |
dc.subject | Urban | en_US |
dc.subject | Public | en_US |
dc.subject | Space | en_US |
dc.subject | Change | en_US |
dc.subject | Transformation | en_US |
dc.title | Kentsel Kamusal Mekânın Üretiminde Değişkenlerin Gelişimi | en_US |
dc.title.alternative | Development of Variables in the Production of Urban Public Space | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi | en_US |
dc.department | Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-1481-6727 | en_US |
dc.identifier.volume | 4 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 64 | en_US |
dc.identifier.endpage | 94 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |