Investigation of The Effect of Body Weight and Vehicle Speed on The Measurement of Vibrations Used in Highway Pavement Evaluation
Özet
The study delved into investigating the impact of body weight on the determination of vibration parameters, as outlined
in the ISO 2631 standard, which elucidates the evaluation concept of Whole Body Vibration. First of all, the ride speed
component, which significantly affects the amplitude of the vibration experienced in the vehicle, was determined. In
this context, vibration data were recorded at three different points in the vehicle at 20, 30, 40, and 50 km/h ride speeds
on a road section whose roughness can be considered homogeneous. Measurements were repeated with drivers
weighing 58, 80, and 113 kg to determine the effect of driver weight on vibration parameters. The vibration parameters
produced due to the analyses were evaluated with both parametric and non-parametric statistical methods. In the urban
road network with bituminous hot mixture pavement, it has been determined that the most appropriate ride speed for
passenger car-type vehicles to evaluate the service level of the pavement is 40 km/h. In the last stage, the differences
between the averages of the measurements made with three different weight drivers at the determined ride speed were
evaluated statistically. Through analysis of three distinct data recording points within the vehicle, it has been established
that the driver's weight exerts no discernible influence on any of the vibration parameters. Bu çalışmada Tüm Vücut Titreşiminin değerlendirilmesi kavramını açıklayan ISO 2631 standardında tanımlanan
titreşim parametrelerinin belirlenmesinde vücut ağırlığının etkisi araştırılmıştır. Öncelikle taşıt içerisinde maruz kalınan
titreşimin genliğini önemli derecede etkileyen sürüş hızı bileşeni belirlenmiştir. Bu kapsamda düzgünsüzlüğünün
homojen olduğu kabul edilebilen bir yol kesiminde 20, 30, 40 ve 50 km/sa sürüş hızlarında taşıt içerisinde üç farklı
noktada titreşim verileri kaydedilmiştir. Sürücü ağırlığının titreşim parametreleri üzerindeki etkisini tespit edebilmek
için ölçümler 58, 80 ve 113 kg ağırlığındaki sürücüler ile tekrarlanmıştır. Analizler sonucu üretilen titreşim
parametreleri parametrik ve parametrik olmayan istatistik analiz yöntemleri ile değerlendirilmiştir. Bitümlü sıcak
karışım kaplamalı kentsel yol ağında, binek araç türü taşıtlarda üstyapının hizmet seviyesinin değerlendirmesini
yapabilmek için en uygun sürüş hızının 40 km/sa olduğu tespit edilmiştir. Son aşamada, belirlenen sürüş hızında üç
farklı ağırlıktaki sürücü ile yapılan ölçümlerin ortalamaları arasındaki farklar istatistik olarak değerlendirilmiştir. Taşıt
içerisinde veri kaydedilen üç farklı noktada tüm titreşim parametreleri üzerinde sürücü ağırlığının etkisiz olduğu tespit
edilmiştir.