dc.contributor.author | Yılmaz, Esin | |
dc.date.accessioned | 2024-03-02T21:59:04Z | |
dc.date.available | 2024-03-02T21:59:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/7141 | |
dc.description | Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ OKAN KILIÇKAYA
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Ana Bilim Dalı / Sporda Psikososyal Alanlar Bilim Dalı
Konu: Spor = Sports | en_US |
dc.description.abstract | Spor alanında kadınların varlığının arttığı günümüzde, erkeklerin hegemonya
kurduğu branşlara kadınların erişimi hala sınırlıdır. Bu sınırlılık, sporculuktan
yöneticiliğe kadar spor meslekleri içindeki neredeyse bütün iş kollarında kendini
gösterirken futbol bu sınırlılığın görüldüğü branşlardan biridir. Futbol antrenörlüğü de
bu bağlamdaki iş kollarından biridir. İş tanımı icabı, öğretme, yönlendirme, liderlik
etme gibi fonksiyonları da içinde taşıyan antrenörlük, kendi içinde de farklı kademeleri
bulunan bir yapı olması sebebiyle cam tavan oluşması için uygun bir ortama sahiptir.
Bu ortamdaki kadın futbol antrenörlerinin deneyimlerine odaklanan bu tez
çalışmasının amacı, Türkiye’de kadın futbol antrenörlerinin cam tavan sendromuna
dair bir inceleme sunmaktır. Bu doğrultuda, nitel araştırma desenleri ve görüşme
tekniğinden oluşan araştırma tasarımı ile veriler toplanmış ve analiz edilmiştir.
Görüşme yapılacaklar için amaçlı örnekleme yolu üzerinden 12 kadın futbol antrenörü
ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda, toplumsal yapı/toplumsal dayatma, futbol içi
yaşanmışlıklar, eşitlik-adalet ikilemi ve istihdam olarak belirlen dört tema belirlenmiş
ve bu dört temanın içeriğindeki alt kategoriler ile bir tartışma gerçekleştirilmiştir.
Toplumsal yapı üzerinden gelen ataerkil dayatmalar nedeni ile kadın antrenörlerin cam
tavan engellerine maruz kaldığı görülmüştür. Kadınların futbol bilgisine dair oluşan
olumsuz bir algı üzerine temellendirilen futbol içi yaşanmışlıklar teması içinde, kadın
futbol antrenörlerinin başarıları ile kendilerine yönelik algıların olumluya dönme
eğilimi gösterdiği belirtilmiş olsa da özellikle baş antrenörlük noktasında cam tavan
ile karşılaştıkları belirlenmiştir. İşe alım süreçleri, ücret, insan olma üzerine
temellendirilmiş eşitlik ve başarı durumu olarak belirlenmiş dört kategoride eşitliğin
mi adaletin mi ön plana koyulması gerektiğine dair bir tartışma yapılmış ve bu
çerçevede kadın antrenörlerin cam tavan engelleri ile karşılaştığı görülmüştür. Son
olarak istihdam teması altında kadın antrenörlerin sporculara ‘ablalık, annelik’
yapması üzerinden geliştirilen bir işe alım sürecinden geçtikleri, hiyerarşik anlamda
olumlu ifadeler olsa da yine cam tavan izlerine rastlandığı görülmüştür. Yapılan
önerilerin ortak noktası ise kadın futbolunun bütün unsurları ile gelişmesi sonucunda
sorunların çözülebileceği belirtilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | In today's world, where the presence of women in the field of sports is increasing,
women's access to the branches in which men hegemony is still limited. While this
limitation manifests itself in almost all business lines within the sports professions,
from athletics to management, football is one of the branches where this limitation is
seen. Football coaching is one of the business lines in this context. Due to its job
description, coaching, which also includes functions such as teaching, guiding and
leading, has a suitable environment for the formation of a glass ceiling, as it is a
structure with different levels within itself. The aim of this thesis, which focuses on
the experiences of female football coaches in this environment, is to present an
examination of the glass ceiling syndrome of female football coaches in Turkey. In
this direction, data were collected and analysed with a research design consisting of
qualitative research patterns and interview technique. For those to be interviewed,
interviews were conducted with 12 female football coaches through purposeful
sampling.
As a result of the analysis, four themes were determined as social structure/social
imposition, experiences in football, equality-justice dilemma and employment. A
discussion was held with the sub-categories of these four themes. It has been observed
that female coaches are exposed to glass ceiling obstacles due to the patriarchal
impositions coming from the social structure. Within the theme of experiences in
football, which is based on a negative perception of women's football knowledge, it
was determined that although it was stated that the success of female football coaches
and their perceptions tended to turn positive, it was determined that they encountered
a glass ceiling especially at the point of head coaching. There was a discussion about
whether equality or justice should be prioritized in the four categories of recruitment
processes, wages, equality based on being human, and success status, and it was seen
that female coaches faced glass ceiling obstacles. Finally, under the theme of
employment, it has been observed that female trainers have gone through a recruitment
process developed over the 'sisterhood, motherhood' of athletes, and although there are
positive statements in hierarchical sense, there are still traces of glass ceilings. The common point of the suggestions made is that the problems can be solved as a result
of the development of women's football with all its elements. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Futbol | en_US |
dc.subject | Kadın Antrenörler | en_US |
dc.subject | Cam Tavan | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | en_US |
dc.subject | İnsan Kaynakları | en_US |
dc.subject | Football | en_US |
dc.subject | Female Coaches | en_US |
dc.subject | Glass Ceiling | en_US |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.subject | Human Resources | en_US |
dc.title | Türkiye’de Kadın Futbol Antrenörlerinin Cam Tavan Sendromu Algılarının Cinsiyetçilik Perspektifinde İncelenmesi | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |