dc.contributor.author | Zanbak, Mehmet | |
dc.contributor.author | Özeş Özgür, Reyhan | |
dc.contributor.author | Çiçeker, Elvan | |
dc.date.accessioned | 2024-01-08T01:27:58Z | |
dc.date.available | 2024-01-08T01:27:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 1303-0094 | |
dc.identifier.issn | 2149-5459 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/6893 | |
dc.description.abstract | Bir ülkede bireylerin ekonomik durumları ile geleceğe yönelik beklentileri harcama ve/veya tasarruf
tutumlarını etkileyebilmekte, söz konusu davranış kalıplarının ekonomiye yansımaları, bir başka ifadeyle
ekonomiye yönelik güvenin seviyesi tüketici güven endeksiyle ölçülebilmektedir. Bu çalışmada tüketici güven
endeksi ile enflasyon, döviz kuru, işsizlik oranı, genç işsizlik oranı ve tüketici kredisi faizi arasındaki kısa ve
uzun dönem ilişkiler Türkiye odağında test edilmektedir. Bu amaçla 2007-2020 döneminin mevsimsellikten
arındırılmış aylık verileri ışığında Johansen eşbütünleşme analizi yapılmış, tahmin sonucunda; tüketici güven
endeksi ile diğer değişkenler arasında eşbütünleşme ilişkisi tespit edilmiştir. Bununla birlikte hata düzeltme
modeli kullanılarak kısa dönemde oluşan dengeden sapmaların yaklaşık 4 ay sonra uzun dönem dengesine
ulaşacağı sonucuna varılmıştır. Tüketici güvenine yönelik çalışmada yapılan bir diğer analizde Granger
nedenselliği test edilmiş ve tahmin sonucunda; döviz kuru, işsizlik oranı, genç işsizlik oranı, enflasyon oranı
ile tüketici kredisi faizinin, tüketici güven endeksinin kısa dönemde nedeni olmadığı, ancak uzun dönemde
birlikte hareket ederek nedeni olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmanın bulgularından hareketle tüketicilerin
mevcut ekonomik durumları ile geleceğe dair beklentilerini yansıtan tüketici güven endeksinin artırılabilmesi
ve hatta uzun süredir oldukça gerisinde kalınan 100 eşik değerin üzerine çıkarılabilmesi için; döviz kurunun,
işsizlik oranının ve tüketici kredisi faizlerinin düşürülmesine yönelik politikaların etkili sonuçlar vereceği
vurgulanabilir. | en_US |
dc.description.abstract | Economic conditions and future expectations of individuals in a country can affect their spending and/or saving
attitudes, the reflections of these behavioural patterns on the economy, in other words, the level of confidence
in the economy can be measured with the consumer confidence index. In this study, the short- and long-term
relationship among consumer confidence index with inflation, exchange rate, unemployment rate, youth
unemployment rate, and consumer loan interest was tested with regard to Turkey. To this end, Johansen
cointegration analysis was carried out based on seasonally adjusted monthly data for the period 2007-2020,
and as a result of the estimation, a cointegration relationship was determined between consumer confidence
index and other variables. In addition, it was concluded that deviations from short-term equilibrium would
reach long-term equilibrium after approximately 4 months by utilizing an error correction model. In another
analysis carried out with respect to consumer confidence, Granger causality was tested, and as a result of the
estimation, it was concluded that whereas exchange rate, unemployment rate, youth unemployment rate,
inflation rate, and consumer loan did not influence the consumer confidence index in the short term, these
variables affected the consumer confidence index in the long term by acting together. Based on the result of
this study, it can be underlined that the policies aimed at decreasing exchange rate, unemployment rate, and
consumer loan rates will result in effective results to increase consumer confidence index, which reflects the
current economic conditions of consumers and their expectations for the future, and even to rise above the 100-
threshold value, which has been far behind for a long time. For this reason, it may be suggested to prioritize
the policies for improving the aforementioned variables so that resources can be used effectively. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.21547/jss.949103 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tüketici güven endeksi | en_US |
dc.subject | Johansen eşbütünleşme analizi | en_US |
dc.subject | Nedensellik analizi | en_US |
dc.subject | VECM | en_US |
dc.subject | Türkiye | en_US |
dc.subject | Consumer confidence index | en_US |
dc.subject | Johansen cointegration analysis | en_US |
dc.subject | Causality analysis | en_US |
dc.subject | VECM | en_US |
dc.subject | Turkey | en_US |
dc.title | Tüketici Güven Endeksi ile Seçilmiş Makro Değişkenler Arasındaki İlişkinin Johansen Eşbütünleşme ve Nedensellik Analizi: Türkiye Örneği | en_US |
dc.title.alternative | Johansen Cointegration and Causality Analysis of the Relationship Between Consumer Confidence Index and Selected Macro Variables: The Case of Turkey | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-9838-9063 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-0842-0590 | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-6011-282X | en_US |
dc.identifier.volume | 21 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 108 | en_US |
dc.identifier.endpage | 126 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Özeş Özgür, Reyhan | |