Türkiye’deki Konteyner Limanlarının Web Sitelerinin İçerik Analizi
Abstract
Uluslararası ticarette ana taşımacılık türü olan deniz taşımacılığının başlangıç ve bitiş
noktaları limanlardır. Limanların en önemli türlerinden birisini oluşturan konteyner
limanları rekabetin yoğun olarak yaşandığı yerlerdir. Dolayısıyla yoğun rekabet yaşanan tüm sektörlerde etkin olarak faydalanılan internet ve web siteleri, konteyner limanlarında da
kullanılmaktadır. Bu bağlamda; tanıtım, hizmet pazarlaması, ödeme vb. gibi pek çok amaç için kullanılan sitelerde bulunması gereken içerik, görsellik, kullanım kolaylığı ve etkileşimli uygulamalara
yönelik ölçütlerin belirlenmesi önemlidir. Bu amaçla; akademik literatür incelenmiş ve limanlarda
çalışan uzmanlar ile odak grup görüşmeleri yapılarak konteyner limanlarının web sitelerinde bulunması gereken ölçütler belirlenmiştir. Bu ölçütler; kategoriler, alt kategoriler ve onlara bağlı değişkenler şeklinde ifade edilmiştir. Literatür açısından ilk kez geniş kapsamlı olarak belirlenen bu kategori
ve değişkenler baz alınarak, içerik analizi yöntemi ile deniz ticareti istatistiklerine göre 2015 yılında
Türkiye’de en çok üretim yapan konteyner limanlarının web siteleri analiz edilmiş, özellikle müşteri
ilişkileri ve pazarlama faaliyetleri açsından web sitelerini ne derece etkin kullandıkları incelenmiştir. Araştırma soncunda web siteleri incelenen konteyner liman işletmelerinin, genel olarak web sitelerini orta düzeyde etkin kullandıkları belirlenmiş ve etkinliğin artırılması için yapılması gerekenlerle ilgili tavsiyelerde bulunulmuştur. The starting and ending points of maritime transport, which is the main transport type
in international trade, are ports. Container terminals, which form one of the most important types of ports, are places where competition is intensively experienced. Therefore, internet and websites which are utilized effectively in all sectors where intense competition is taking place are also used in container ports. In this context; it is important to determine the criterias
for content, visuality, ease of use, and interactive applications that must be found in the sites which
are used for many purposes such as promotion, service marketing, payment, etc. For this purpose;
the academic literature was examined and focus group meetings were held with port experts to determine the criterias that should be found on the websites of the container ports. These criterias are
stated as categories, subcategories, and variables related to them. According to the content analysis
method, the websites of the container ports that produced the most in Turkey in 2015, were analyzed based on these categories and variables which are widely determined for the first time in terms
of literature, especially how effectively they use websites in terms of customer relationships and marketing activities. According to this research, it has been determined that these container ports use
websites at a medium-level effectiveness and some recommendations have been made about what to
do to increase this level.