Özel gereksinimli çocukların rehabilitasyon desteği almasının sosyal uyuma etkisinin değerlendirilmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı özel gereksinimli bireylerin tanıları ve eğitime
başlama yaşları dikkate alınarak rehabilitasyonun sosyal uyumlarına etkisini ortaya
koymaktır. Ayrıca elde edilen oranlar üzerinde etkili olan faktörlerin saptanması
amaçlanmaktadır.
Çalışmaya 9-17 yaş aralığında en az 6 ay rehabilitasyon desteği almış
özel gereksinimli bireyler katılmıştır. Anket çalışması 50 özel gereksinimli birey 50
kontrol grubunda olacak rehabilitasyon desteğine ihtiyaç duymayan birey üzerinde
uygulanmıştır. Özel gereksinimli bireylere anket, eğitim öncesi ve sonrası olmak
üzere iki adet doldurtulup rehabilitasyon dan aldıkları eğitimin sosyal uyumlarına
etkisi daha net incelenmiştir. Bu araştırmada, özel gereksinimli bireylere; duygusal
kararlılık, dışa dönüklük, deneyime açıklık, uyumluluk gibi kişilik özelliklerinin yanı
sıra, özsaygı, kontrol odağı, başa çıkma stratejileri ve kişilerarası ilişkiler gibi diğer
yönleri de değerlendirme amaçlı Hacettepe Kişilik Envanteri uygulanmıştır.
Ayrıca, demografik özellikleri içeren bilgi toplama formu da önemli bir veri
toplama aracıdır. Yaş, eğitime başlama yaşı, eğitim süresi ve cinsiyet gibi faktörler,
özel gereksinimli bireylerin sosyal uyum ve beceri düzeylerini etkileyebilir. Bu
nedenle, bu özelliklerin belirlenmesi, daha doğru sonuçlar elde etmek açısından
önemlidir.
SPSS, sosyal bilimlerde yaygın olarak kullanılan bir istatistiksel analiz
yazılımıdır ve verilerin analizi için sıkça tercih edilir. Araştırmada elde edilen veriler
bu programda analiz edilmiştir. The aim of this study is to reveal the effect of rehabilitation on the social
adaptation of individuals with special needs, taking into account their diagnoses and
the age at which they started education. It is also aimed to determine the factors
affecting the rates obtained.
Individuals with special needs between the ages of 9-17 who received
rehabilitation support for at least 6 months participated in the study. The
questionnaire study was applied on 50 individuals with special needs and 50
individuals who did not need rehabilitation support in the control group. The
questionnaire was filled out twice, before and after the training, and the effect of the
training they received from rehabilitation on their social adaptation was examined
more clearly. In this study, the Hacettepe Personality Inventory was applied to
individuals with special needs in order to evaluate personality traits such as
emotional stability, extroversion, openness to experience, agreeableness, as well as
other aspects such as self-esteem, locus of control, coping strategies and
interpersonal relationships.
In addition, the information collection form including demographic
characteristics is also an important data collection tool. Factors such as age, age at
the beginning of education, duration of education and gender may affect the social
adaptation and skill levels of individuals with special needs. Therefore, it is
important to determine these characteristics in order to obtain more accurate results.
SPSS is a statistical analysis software widely used in social sciences and is
frequently preferred for data analysis. The data obtained in the research were
analyzed in this program.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]