Öz Yeterliliğin Yaratıcı Kişilik Üzerine Etkisinde, Psikolojik Güçlendirmenin Aracılık Rolü: İstanbul’daki 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma
Abstract
Amaç – Yaratıcı kişiliğe sahip insanlar, psikolojik yapıları, kendilerine olan öz güvenleri ve iş yapma
biçimleri ile farklılaşmaktadırlar. Bazı durumlarda farklılaşmalar, klasik yönetim anlayışı ile çatışma
içerisine girebilmekte hatta çatışma, yaratıcı kişiliği yok edebilmektedir. Yöneticilerin bazen
yaratıcılığı korumak ve geliştirmek için farklı yönetim stilleri ve psikolojik davranışlar sergilemeleri
gerekmektedir. Bu kapsamda çalışma, literatürde sorunun çözümüne katkıda bulunmak, turizm
yöneticilerine yol göstermek ve çalışanların yaratıcı kişilik özelliklerinin oluşturulması ve
geliştirilmesini sağlamak amacıyla, öncelikle öz yeterlilik ve yaratıcılık arasındaki ilişkiyi ve bu
ilişkide psikolojik güçlendirmenin aracılık rolünü incelemeyi hedeflemektedir.
Yöntem – Araştırma Turizm Bakanlığı’na kayıtlı, İstanbul ilinde faaliyette bulunan 4-5 yıldızlı otel
işletmesinde çalışanların istatistiklerine göre uygulanan anket vasıtasıyla yapılmıştır. Sosyal medya
üzerinden ve basılı olarak ulaştırılan anketler arasından yapılan inceleme sonucunda 308 adet anket
değerlendirme için uygun bulunmuştur. Veriler SPSS programında katılımcıların öz yeterlilik,
psikolojik güçlendirme ve yaratıcılık algısı ile bireysel özellikleri arasındaki farklılığı ortaya
çıkartmak için “Anova”, “T-testi”, farklılaşmanın hangi grup arasında olduğunu tespit için “Tukey”
testi yapılmıştır.
Bulgular – Öz yeterlilik ve yaratıcılık arasında psikolojik güçlendirmenin aracılık rolünün tespitine
yönelik yapılan “Hiyerarşik Regresyon Analizi” sonucuna göre model, psikolojik güçlendirmenin
aracılık rolünü doğrulamıştır.
Tartışma – Turizm sektörü her geçen yıl artarak devam eden iletişim ve ulaşım teknolojilerinin
ortaya çıkarttığı yenilikler ile yüzleşmektedir. Günümüzde ortaya çıkan yenilikler, sektörün
geleneksel turizmden teknolojik turizme doğru evrilmesini sağlamıştır. Teknolojik turizme
geçebilmek ve gelişimi sürdürebilmek ancak yaratıcı insan kaynakları ile mümkün olabilmektedir.
Bu kapsamda turizm sektöründe yöneticilerin çalışanlarını psikolojik olarak güçlendirilmesi onların
yaratıcılığının geliştirilmesine katkı sağlayacaktır. Purpose – People who has a creativity differ with their psychological structures, their self confidence
and the way of doing business. In some cases, differentiation can conflict with the classical
management approach, and even that conflict can destroy the creative personality. Sometimes
managers have to indicate different pattens of management and psychological behaviours in order
to preserve and improve creativity. In this context, the study firstly aims to analyseithe relationship
between self- efficacy and creativity and then mediating role of psychological empowernment in
this relation in order to contribute to the solution of the problem in the literature to guıde the tourism
managers and to ensure the creation and development of the creative characteristics of the
empliyees.
Design/methodology/approach – This survey was conducted by means of a questiamaire registered
to the ministry of tourism and according to the statistics of the employees in four or five stars hotels
operating in Istanbul. Obtained from social media or printed out, three hundred and eight
questionnaires are approved for evalation. “T-Testi” and “ Annova test” were used for revealing the
difference between self efficacy , psychological empowernmentand creavivity perception with
individual characteristics of the participants. In addition to that “Tukey Test” was used for
determining the difference between the groups via the datas from SPSS program. Finding – According to the results of the “Hierorchical Regression Analysis” conducted to
determine the mediating role of psychological empowernment between self- efficacy and creativity,
the model can firmed the mediating role of psycholgical empowernment.
Discussion – The tourism sector is faced with the innovations of communication and transportation
Technologies that are increasing every passing year. Innovations that have emerged today have
made the sector evolve from traditional one to technological one. Moving into the technological
tourism and carrying on development can only be possible with creative hurman resources. In this
context, strenghening the psychological strenght of the employees of the sector, will contribute to
the development of their creativity.
Volume
11Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: