A Dynamic Application of Market Basket Analysis with R and Shiny in The Electric Materials Sector
Özet
In this study, it is aimed to determine the products that customers prefer to buy together by using algorithm
of association rules Apriori, and to implement an application related to customer relationship management. The data set
used in this study was obtained from a company operating in the electricity sector. CRoss-Industry Standard Process for
Data Mining (CRISP-DM) model was used during data analysis. Association rules technique Apriori applied to data that
contains the two year. Data analysis is performed with R language. RStudio was used as a development tool for R codes.
The model performed with Apriori was transferred to web environment via Shiny (shinyapps.io). The cross sales realized
between HESNYA-03 and HESNYA-02 products of this brand and the sales of different colors together bring the product
into the forefront. From this result, it is thought that by creating various color packages related to the product, customers
can increase purchases of less preferred products by being offered new products besides these and similar packages. The
user is given the opportunity to query the analyzed data set and make basic arrangements related to the algorithm. This
allows the application to be dynamic, independent of time and space. Bu çalışmada, birliktelik kurallarına ait algoritmalar kullanılarak, müşterilerin birlikte satın almayı tercih ettikleri
ürünler tespit edilerek, müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin bir uygulama gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada
kullanılan veri seti elektrik sektöründe faaliyet gösteren bir firmadan temin edilmiştir. Veri analizi süresince Çarpraz
Endüstri Standard Süreç Modeli (CRISP-DM) modeli takip edilmiştir. İki yılı kapsayan veriye, birliktelik kurallarından
Apriori Algoritması uygulanmıştır. Veri analizleri R programlama dili ile gerçekleştirilmiştir. Kodların
gerçekleştirilmesinde RStudio geliştirme ortamından yararlanılmıştır. Apriori Algoritması’ndan elde edilen model Shiny
(shiny.apps.io) aracılığı ile web ortamına taşınmıştır. HESNYA-03 ve HESNYA-02 ürünleri arasındaki çapraz satış ve
ürünün farklı renklerinin birlikte satışı, ürünü ön plana çıkarmaktadır. Buradan hareketle, çeşitli renk paletleri oluşturarak,
müşterilerin bu ve benzeri paketlerin yanında yeni ürünler sunarak daha az tercih edilen ürünlerin alımlarını arttırabileceği
ortaya konuşmuştur. Kullanıcıya analiz edilen veri setini sorgulama ve algoritma ile ilgili temel düzenlemeleri yapabilme
imkânı verilmiştir. Böylelikle uygulamanın zaman ve mekândan bağımsız, dinamik bir hal alması sağlanmıştır.
Cilt
12Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6428Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: