dc.contributor.author | Çirişoğlu, Emel | |
dc.contributor.author | Akoğlu, Aylin | |
dc.date.accessioned | 2023-10-26T15:42:24Z | |
dc.date.available | 2023-10-26T15:42:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-7582 | |
dc.identifier.issn | 2148-015X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/6063 | |
dc.description.abstract | Başlangıçta insan tüketimi için üretilen gıdaların atığa dönüşmesi, sadece gıdaların değil aynı zamanda üretim ve
tüketim döngüsü sürecinde harcanan zaman, enerji, emek, para ve doğal kaynakların israfına da yol açmaktadır. Bu
süreçteki israf kontrol altına alınmadığı takdirde, atıkların önüne geçilmesi ve sürdürülebilir üretim ve tüketim
anlayışının benimsenmesi mümkün olmayacaktır. Restoranlarda oluşan gıda atıklarının belirlenmesi için yapılan bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuş, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile incelenerek verilerin
sayısal olarak analizi yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilindeki 29 adet restoran oluşturmaktadır. Elde
edilen bulgulara göre, işletmelerin yarısından fazlası (%58.6) atık takibi yaptıklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların
tamamına yakınının gıda atıklarına yönelik detaylı bir bilgiye sahip olmadıkları belirlenmiştir. Katılımcıların büyük
çoğunluğu (%79.3) restoranlarda en çok atığın servis bölümünde meydana geldiğini belirtmiştir. Katılımcıların %68.9’u
en çok atık oluşturan gıda grubunun sebzeler olduğunu ifade etmiştir. Gıda atıklarının değerlendirilmesi konusunda
katılımcıların tamamı yağların biyodizel üretimi için biriktirildiğini, %82.7 ise gıda atıklarını farklı şekillerde yiyecek
üretiminde yeniden kullanarak (sebze suyu, çorba, sos vb. yapımı) değerlendirdiklerini ifade etmişlerdir. Mutfaklarda
meydana gelen atıkların en çok müşteri beklentisi (%31.1) ve personelin dikkatsizliği (%21) gibi faktörlerden
kaynaklandığı belirlenmiştir. Tabaklarda oluşan atıkların sebebin ise müşterinin gereğinden fazla sipariş vermesi
olduğu ifade edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda gıda atığını azaltmaya yönelik bir takım çözüm önerilerinde
bulunulmuştur. | en_US |
dc.description.abstract | The conversion of foods originally produced for human consumption into garbage leads to the waste of foods, time,
energy, labor, money and natural resources spent during the production and consumption cycles. Unless the waste in
this process is taken under control, it will not be possible to prevent wastes and to adopt the understanding of
sustainable production and consumption. In this study, one of the qualitative research methods, an interview
technique is used to determine food wastes in restaurants and their management. A semi-structured interview form
was created as a data collection tool, and data were analyzed by a descriptive analysis method and a numerical
method. The sample of the study consisted of 29 restaurants in Istanbul. Results indicated that more than half of the
enterprises (58.6%) stated that they followed up their wastes. Almost all of the participants did not have any detailed
information about food wastes. The majority of the respondents (79.3%) stated that the highest amount of waste was
produced in the service department of restaurants. 68.9% of the participants stated that the most common waste
group was vegetables. Regarding the management of food wastes, all participants stated that oils were collected for
biodiesel production, and 82.7% stated that they reused food leftovers in meal production (vegetable juice, soup, sauce etc.) in various ways. It was determined that food wastes generated in kitchens were mostly caused by factors
such as customer expectations (31.1%) and personnel carelessness (21%). It can be stated that the reason for food
wastes produced on restaurant plates is that customers order more than they need. Along with these results, some
solutions were also proposed to reduce food waste. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Sidas Medya A.Ş. | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.24323/akademik-gida.927664 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Gıda atıkları | en_US |
dc.subject | Atık yönetimi | en_US |
dc.subject | Atıkların değerlendirilmesi | en_US |
dc.subject | Geri kazanım | en_US |
dc.subject | Restoran | en_US |
dc.subject | Food waste | en_US |
dc.subject | Waste management | en_US |
dc.subject | Assessment of waste | en_US |
dc.subject | Recycling | en_US |
dc.subject | Restaurant | en_US |
dc.title | Restoranlarda Oluşan Gıda Atıkları ve Yönetimi: İstanbul İli Örneği | en_US |
dc.title.alternative | Food Wastes in Restaurants and their Management: The Case of Istanbul Province | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | Akademik Gıda | en_US |
dc.department | Güzel Sanatlar Fakültesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-0233-2036 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-0136-4928 | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 38 | en_US |
dc.identifier.endpage | 48 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Çirişoğlu, Emel | |