Costa-Gavras’ın Le Couperet ve Erdem Tepegöz’ün Zerre Filmlerinde Hiperrasyonalizm ve İşsizlik İlişkisi Üzerinden Zihniyet Dünyaları Karşılaştırması
Abstract
Giriş ve Çalışmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, Fransız düşünür Jean Baudrillard’ın ortaya attığı
simülasyon kuramının en önemli kavramlarından biri olan ‘hiperrasyonalizm’i iki sinema filmi üzerinden
inceleyerek bu kavramın işsizlik sorunu üzerinden iki farklı zihniyet dünyasında yansımalarını
değerlendirilmektir. Baudrillard’ın önemle üstünde durduğu nokta, batı dünyasının simülasyon evreni
içerisinde yaşamasına karşın tarihsel süreç farklılığı nedeniyle simülasyon evrenine içkin olmayan
modernleşmemiş toplumların hala var olduğudur. Bu bağlamda 2005 yılı yapımlı Costa Gavras filmi Le
Couperet ve 2012 yılı yapımlı Erdem Tepegöz filmi Zerre bu incelemenin ana özneleri konumundadırlar.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Bu çalışmanın kuramsal çerçevesi, Jean Baudrillard’ın simülasyon
kuramı ve kuramın en önemli kavramlarından ‘hiperrasyonalizm’dir. 20. yüzyılda insani bilimler alanında
ortaya atılan en etkili kuramlardan olan ‘simülasyon kuramı’, bu çalışmada sinema ve sosyoloji ilişkisi
bağlamında değerlendirilecek, örneklem filmlerdeki işsizlik temsilleri tarihsel süreç ve zihniyet dünyaları
farklılığı temelinde tartışılacaktır.
Yöntem: Çalışmanın nitel bir çalışma olması ve interdisipliner bir yaklaşıma sahip olması betimleyici
(desktriptif) yönteme işaret etmektedir. Bu sayede sert metodolojik kısıtlamalar ve sınırlandırmalardan
arındırılmış bir düzlem inşa edilecek, filozofik anlam çıktıları es geçilmeyecektir.
Bulgular: Çalışmada elde edilen bulgular, Fransa ve Türkiye’nin içinde bulunduğu tarihsel süreç
farklılığının ve buna bağlı zihniyet dünyalarının hiperrasyonal aklın devreye girmesi ve dolaşıma geçmesi
konusunda başkalık yarattığı ve işsizlik sorununa bakışın değişkenlik gösterdiğidir.
Sonuç: Sonuç olarak Le Couperet’de işsiz kalan Bruno’nun hiperrasyonal, absürt ve amoral
çözümlere başvurduğu görülürken Zerre filminde işsiz olan ve Bruno’yla kıyaslanamayacak derece zor hayat şartları altında yaşamını sürdüren Zeynep’in herhangi bir hiperrasyonal ve hatta irrasyonel eylemde
bulunmadığı görülmektedir. Buna ek olarak filmin sonunda Zeynep hayat şartlarına teslim olsa da yaptığı
bu eylem sadece kendine zarar verebilecek bir eylemdir. İki film arasında ortaya konulan bu karşıtlık,
Fransız ve Türk toplumunun içinde bulunduğu tarihsel süreç farklılığının simülasyon kuramının ifade ettiği
hiperrasyonallik bağlamında etkisiyle ilişkilidir. Purpose of the study: The aim of this study is to examine hyperrationalism, from the simulation theory
put forward by Jean Baudrillard, through two movies, and to evaluate the reflections of this concept in
two different mentality worlds over the unemployment problem. The point that Baudrillard emphasizes is
that although the western world lives in the simulation universe, there are still non-modernized societies
that are not immanent to the simulation universe due to the historical process difference. In this context,
Costa Gavras’ Le Couperet and Erdem Tepegöz’s Zerre are the subjects of this study.
Literature Background: The theoretical framework of this study is Jean Baudrillard's simulation theory
and a concept of the theory, 'hyperrationalism'. In this study, 'simulation theory' will be evaluated in the
context of the relationship between cinema and sociology, and unemployment representations in
sample films will be discussed on the basis of historical process and difference in mentality worlds.
Method: The fact that the study is a qualitative study and has an interdisciplinary approach points
to the descriptive method. In this way, a plane that is free from harsh methodological constraints and
limitations will be built, and philosophical meaning outputs will not be overlooked.
Findings: The findings obtained in the study are that the historical process difference between
France and Turkey and the related mentality worlds create a difference in the hyperrational mind's
activation and circulation, and the perspective on the unemployment problem varies.
Conclusion: As a result, it is seen that Bruno, in Le Couperet, resorts to hyperrational, absurd and
amoral solutions, while in the movie Zerre it is seen that Zeynep, lives under difficult life conditions, does
not engage in any hyperrational or even irrational action. This contrast between the two films is related
to the effect of the historical process difference between the French and Turkish society in the context of
thyperrationalism.
Volume
2Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: