dc.contributor.author | Cançat, Aysun | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T12:29:11Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T12:29:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 2718-1057 | |
dc.identifier.issn | 2791-7665 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5471 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışma; sanatta nesne, sanatçı kimliği, sanat-hayat ilişkisi, sanatın sunumu, alımlanması
gibi hususları radikal bir şekilde sorgulayan Fluxus sanat hareketine ve bu hareket kapsamında yapılan
üretimleri değerlendirmeye ve çözümlemeye odaklanmıştır. Fluxus’un bir sanat akımından veya tarihte bir
an olmasından çok, yaşamın içinde bir şeyleri yapma yöntemi olarak; her türlü nesne, performans,
disiplinle hareket edebilen ve bu bağlamda görsel sanatlarla sınırları ortadan kaldıran yönlerine dikkat
çekilmiştir.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Fluxus hareketinin ortaya çıkmasında etkili olan düşünsel ve üslûpsal
gelişmelere değinilmiş, bu harekete ayna tutan altı üretim, kavramsal ve felsefî boyutlarıyla
değerlendirilmiştir.
Yöntem: Ele alınan konu, sanat tarihi yazını bağlamında ve öz-biçim bakımından, analiz ve eleştirel
literatür taraması niteliğinde incelenmiştir. Ayrıca, çeşitli dokümanların araştırılması, analizi ile gerçekçi ve
bütüncül sonuçlara ulaşmak için nitel bir araştırma süreci izlenmiştir.
Bulgular: Fluxus sanatçıları, günlük hayattan esinlendikleri sanat deneyimlerini; çeşitli performanslar,
filmler, yayınlar ve nesneler aracığıyla ortaya koymuşlardır. Fluxus’un disiplinlerarası yaklaşımı, sanatta yeni
üretim biçimleri ve kavramsal tanımlamaları getirmenin yanında, sinema, tiyatro, müzik ve diğer pek çok
alanın gelişimine de önemli katkılar sağlamıştır.
Sonuç: Fluxus sanatta, kültürde, felsefede ve pek çok disiplinde paradigma değişikliklerine neden
olmuştur. Modern Sanat’ta; görselliğin, estetiğin, nesne merkezliliğin, eserin biricikliğinin, sanatçının deha
yönünün ön planda tutulduğu anlayış, Fluxus hareketi ile sorgulanmış ve üretimlerle adeta bunlar alaşağı
edilmiştir. Sanat eserinin üretimi, sergilenmesi ve satışından ziyade, sanatın ne olduğu, malzemenin
özgürleşmesi, toplumda sanatın ve sanatçının yeri konuları gündeme getirilmiştir. Günümüzün çağdaş
sanat oluşumlarında, bilinçli ya da bilinçsizce Fluxus’un etkilerini görmek mümkündür. Bu noktada, kırılmalar yaratan bu hareketi doğru bir şekilde algılamak, yapılacak değerlendirme ve yorumlar için
hayatî olacaktır. | en_US |
dc.description.abstract | Purpose: This work; Fluxus, which radically questions issues such as object in art, artist identity, artlife relationship, presentation and reception of art, focuses on evaluating and analyzing the productions
made within the scope of this movement and the Fluxus art movement. Fluxus is not an art movement or
a moment in history, but rather a way of doing things in life; attention has been drawn to its aspects that
can move with all kinds of objects, performances, disciplines, and in this context, eliminate the boundaries
with visual arts.
Literature Review/Background: The intellectual and stylistic developments that were influential in
the emergence of the Fluxus movement were mentioned, and six productions that mirrored this
movement were evaluated with their conceptual and philosophical dimensions.
Method: The subject discussed has been examined in the context of art history literature and in
terms of self-form, analysis and critical literature review. In addition, a qualitative research process was
followed in order to reach realistic and holistic results with the research and analysis of various documents.
Results: Fluxus artists create art experiences inspired by daily life; through various performances,
films, publications and objects. Fluxus' interdisciplinary approach has contributed to the development of
cinema, theater, music and many other fields, as well as bringing new forms of production and
conceptual definitions in art.
Conclusion: Fluxus has caused paradigm shifts in art, culture, philosophy and many disciplines. In
Modern Art; The understanding that prioritizes visuality, aesthetics, object-centeredness, the uniqueness
of the work and the genius of the artist was questioned by the Fluxus movement and almost overthrown
with productions. Rather than the production, exhibition and sale of the work of art, the issues of what art
is, the emancipation of the material, the place of art and the artist in society have been brought to the
agenda. In today's contemporary art formations, it is possible to see the effects of Fluxus consciously or
unconsciously. At this point, it will be vital for the evaluation and comments to correctly perceive this
movement that creates ruptures. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Fluxus | en_US |
dc.subject | Sanat | en_US |
dc.subject | Sanatçı | en_US |
dc.subject | Çağdaş sanat | en_US |
dc.subject | Kavramsal sanat | en_US |
dc.subject | Art | en_US |
dc.subject | Artist | en_US |
dc.subject | Contemporary art | en_US |
dc.subject | Conceptual art | en_US |
dc.title | Fluxus Okumalar | en_US |
dc.title.alternative | Fluxus Readings | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi | en_US |
dc.department | Güzel Sanatlar Fakültesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-3837-5302 | en_US |
dc.identifier.volume | 2 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 22 | en_US |
dc.identifier.endpage | 35 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Cançat, Aysun | |