Dört Duvar Arasında Hapsolan Grafiti
Abstract
Giriş ve Çalışmanın Amacı: Çalışmanın amacı grafitinin günümüzde dönüşüm geçirmesine sebep
olan etkenleri gün yüzüne çıkararak, sergi mekânlarında görülmesinin grafiti kültürüne etkilerini ortaya
koymaktır.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Grafiti dünyada bir başkaldırı ve ben de varım demek için ortaya
çıkmıştır. İlk çıktığı yıllarda vandal bir eylem olarak görülen grafiti, günümüzde popülerlik kazanması ile
birlikte sanat olarak görülmeye başlanmıştır. Grafiti sanat olarak kabul gördükten sonra, grafiti sanatçıları
müze ve galeri gibi sergi yerlerine de çalışmalar yapmaya başlamıştır. Grafitinin asıl amacı
düşünüldüğünde bu durum bir tartışma konusudur. Grafitinin galeri ya da müzelerde sergilenmesi grafitiye
aykırı bir durum ise, o halde grafiti sanatçıları popüler olmak uğruna grafiti kültürünü değişime
yönlendirmiştir denebilir. Çalışmanın önemi grafiti kültürünün nasıl bir dönüşüm içerisinde olduğunu görünür
kılmaktadır.
Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yöntemine yer verilmiştir. Bu
bağlamda elde edilen veriler konuya göre yorumlanmıştır. Grafiti sanatının değişimi incelenmiş ve bu
değişim sonucunda oluşan unsurlara değinilmiştir. Çalışmanın birinci ve ikinci bölümünde grafiti ve sokak
sanatından bahsedilmiş, üçüncü bölümünde ise grafiti ve sokak sanatının popülerleşmesi ile birlikte galeri
ve müzelerde yer alması incelenmiştir.
Bulgular: Grafiti temelinde vandal bir eylemdir. Bunun sebebi sanat için değil daha çok bir isyan
biçimi olarak yapıldığından dolayı ve izinsiz bir şekilde yapılarak mekânın görüntüsünü değişmesinden
kaynaklıdır. Bundan dolayı ilk yapılmaya başladığı yıllarda sanat olup olmadığı bir tartışma söz konusudur.
Gelişen dünyada her şey gibi grafiti de değişim geçirmiştir. Günümüzde artık sanat olarak görülen grafiti
insanlar tarafından kabul görmektedir. Bunun sonucunda grafiti yazarları galeri ve müze gibi sergi
mekânlarına yönelmişlerdir.
Sonuç: Grafiti kültürünün geçirdiği değişimler göz önüne alındığında galeri ve müzelerde grafiti
yazarlarını görmek olağan bir durumdur. Fakat galeri ve müze gibi mekânlarda bulunan grafiti yazarlarının çalışmalarına grafiti demek yerine farklı bir kategoriye ayırmak mümkündür. Bunun sebebi, temeli gereği
grafitinin sokaklarda bulunmasının daha doğru bir yaklaşım olmasından kaynaklıdır. Introduction and Purpose of Study: The aim of the study is to reveal the factors that cause graffiti to
transform today and to reveal the effects of its being seen in exhibition spaces on graffiti culture.
Conceptual/Theoretical Framework: Graffiti has emerged in the world to say that it is a rebellion
and I exist. Graffiti, which was seen as a vandal act in its first years, has started to be seen as an art with
its popularity today. After graffiti was accepted as art, graffiti artists started to work in exhibition places
such as museums and galleries. Considering the original purpose of graffiti, this is a matter of debate. If
exhibiting graffiti in galleries or museums is contrary to graffiti, then it can be said that graffiti artists have
directed graffiti culture to change for the sake of being popular. The importance of the work makes it
visible how the graffiti culture is in a transformation.
Method: In the study, descriptive analysis method, one of the qualitative research methods, was
used. The data obtained in this context were interpreted according to the subject. The change of graffiti
art has been examined and the elements formed as a result of this change have been mentioned. In the
first and second parts of the study, graffiti and street art were mentioned, and in the third part, the
popularization of graffiti and street art and its place in galleries and museums were examined.
Results: Graffiti is basically a vandal act. The reason for this is that it is not made for art, but rather
as a form of rebellion and it is done without permission, it changes the appearance of the place. For this
reason, there is a debate whether it was art or not in the years when it was first made. Like everything else
in the developing world, graffiti has also changed. Graffiti, which is now seen as art, is accepted by
people today. As a result, graffiti writers turned to exhibition spaces such as galleries and museums.
Conclusion: Considering the changes that the graffiti culture has undergone, it is normal to see
graffiti writers in galleries and museums. However, it is possible to divide the works of graffiti writers in places
such as galleries and museums into a different category instead of graffiti. The reason for this is due to the
fact that it is a more correct approach to have graffiti on the streets.
Volume
2Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: