Bozanın Türk Gastronomisindeki Yeri ve Önemi: Geleneksel Boza Üreticileri Üzerine Bir Araştırma
Özet
Amaç: Ülke kültürlerinin en önemli unsurlarından biri olan gastronomi alanındaki yeni
gelişmeler geleneksel gıdalara olan ilgiyi artırmış olup bunların arasında geleneksel Türk içeceği
olan boza da yer almaktadır. Ancak günümüzde bozaya ilginin ve tüketiminin istenen düzeyde
olmaması Türk gastronomi kültürü açısından geleneksel bozanın sürdürülebilirliğinin önündeki
en önemli engellerden biridir. Bu çalışmada geleneksel boza üreticilerinin boza ile ilgili
gastronomik değer algılarının, Türk gastronomisinde bozanın öneminin ve sürdürülebilirliğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden olan bireysel görüşme tekniği ile beş geleneksel boza
üreticisi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik
analiz yöntemi kullanılmış ve uzman görüşü ile desteklenmiştir.
Bulgular: Görüşmelerden elde edilen verilere içerik analizi uygulanmış ve geleneksel boza
üreticilerinin gastronomik değer algıları açısından bozayı (1) fermente bir içecek ve (2) kadim ve
gelecek nesillere aktarılan bir kültür olmak üzere iki ana temaya ayırdıkları belirlenmiştir.
Tartışma: İnsanoğlu antik çağlar itibaren yaşadıkları coğrafyanın toprak ve iklim koşullarına
uygun yiyecek ve içecekler bulmuşlar ve geliştirmişlerdir. Gastronomi bir bütün olarak
bünyesinde kültürel derinlikleri barındıran mutfakların bir bileşimi olup bu bakış açısıyla boza
Türk gastronomisinin başat unsurlardandır. Fermente bir içecek olan bozanın coğrafik yayılımı
incelendiğinde ise Türkler tarafından Orta Asya’ dan Balkanlara kadar geniş bir coğrafya da
yayıldığı görülmektedir. Geleneksel boza üreticilerinin kurumsal yapı kazanarak gelecek
kuşaklara işlerini aktaramamasının en önemli nedeni ise Osmanlı ve sonrasında Türkiye’deki aile
şirketlerinin ulusal veya uluslararası şirketlere dönüşememe sorunundan kaynaklanmaktadır.
Sonuç olarak geleneksel boza üreticilerinin bozayı gastronomik bir değer olarak algıladıkları
belirlenmiştir. Bununla birlikte bozanın Türk gastronomisi açısından çok önemli bir değer
olduğunun farkında olmadıkları da anlaşılmıştır. Bu nedenle gastronomik açıdan farkındalık
yaratmak adına yeni bir yaklaşım benimsenerek, sektör ve akademi işbirliğinin katkısıyla bilgi
ve deneyim aktarımının ve etkileşiminin başlatılması gerekmektedir Purpose: New developments in the field of gastronomy, which is one of the most important
elements of the culture of the country, have increased interest in traditional foods, including boza,
a traditional Turkish drink. However, the lack of interest in and consumption of boza at the
desired level is one of the most important obstacles to the sustainability of traditional boza in
terms of Turkish gastronomy culture. This study is aimed at determining the gastronomic value
perceptions of traditional boza producers, and the importance and sustainability of boza in
Turkish gastronomy.
Method: With the individual interview technique, which is one of the qualitative research
methods, interviews were conducted with five traditional boza producers. In the analysis of the
data obtained from the interviews, the content analysis method was used and supported by
expert opinion.
Findings: Content analysis was applied to the data obtained from the interviews, and it was
determined that traditional boza producers divided the boza into two main themes in terms of
their perception of gastronomic value: (1) a fermented beverage and (2) an ancient and
transmitted culture.
Discussion: Since ancient times, human beings have found and developed foods and
beverages suitable for the soil and climatic conditions of the geography they live in. Gastronomy
is a combination of cuisines that contain cultural depth as a whole, and from this point of view,
boza is one of the dominant elements of Turkish gastronomy. When the geographical spread of
boza, which is a fermented beverage, is examined, it is seen that it has spread in a wide geography
from Central Asia to the Balkans by the Turks. The most important reason why traditional boza
producers could not transfer their business to future generations by gaining an institutional
structure is that family companies in Ottoman Turkey and later Turkey could not become
national or international companies. Overall, it was determined that traditional boza producers
perceive boza as having gastronomic value. However, it was understood that they were not
aware of the fact that boza is a very important value in terms of Turkish gastronomy. For this
reason, a new approach should be adopted to raise awareness in gastronomic terms, and the
transfer and interaction of knowledge and experience should be initiated with the contribution
of industry and academic cooperation.
Cilt
7Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4217Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir:
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Gastronomi Turizminin Gelişiminde Gastronomi Festivalleri ve Türkiye’deki Mevcut Durum
Erciyas, Nisa; Yılmaz, İlkay (İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021)Etkinlik turizmi kapsamında değerlendirilen gastronomi festivalleri, son dönemlerde gastronomi turizminin gelişiminde daha fazla incelenen bir alan haline gelmiştir. Özellikle turistik faaliyetlerin çeşitlendiği günümüzde, ... -
Investigation of the Effect of Spice on Gastronomy History and Culture
Doğan, Murat; Özdemir, Kadir (SAM A.Ş. Yayıncılık, 2022)The study aimed to determine the effect of spice on the history and culture of gastronomy. Qualitative research methods were used in the study, and a literature review was used to reveal the conceptual framework. ... -
İstanbul ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyi: Arap turistler üzerinde bir araştırma
Alzuhairi, Samara (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023)Müstesna bir güzellikte olan İstanbul, geçmiş yıllar boyunca her zaman insanlar tarafından rağbet edilen bir kent olmuştur. İki imparatorluğun başkentliğini yapmış olan bu şehir, Bizans ve Osmanlı İmparatorluğu dönemlerinde ...