Üniversite öğrencilerinin yalnızlığın sosyal kaygı, sosyal beceri ve öz saygı (benlik saygısı) açısından incelenmesi
Abstract
Araştırmada İstanbul ilinde üniversite yaşamına devam eden önlisans, lisans,
lisans üstü ve doktora programı öğrencilerinin kaygı ve kaçınma davranışlarının,
sosyal beceri algılarının, benlik saygılarının ve yalnızlık düzeylerinin birbiri
arasındaki ilişkinin yönü ve şiddeti hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul
ilindeki devlet ve veya vakıf üniversitelerinde eğitim-öğretim hayatına önlisans, lisans,
lisansüstü veya doktora seviyesinde devam eden öğrenciler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklem sayısı en az 386 olacak şekilde belirlenmiş ve 390 öğrenciye
ulaşılmıştır. Araştırmada örneklem hacmine ulaşılabilmesi için kolayda örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Anket formu online anket platformu olan
"google form" sitesinden hazırlanıp, katılımcılarına linki ulaştırılmış ve anket
formunun doldurulması sağlanmıştır. Anket formu beş bölümden oluşmaktadır.
Araştırmada elde edilen verilerin analiz edilmesinde SPSS 20 programı kullanılmıştır.
Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin tanıtıcı özellikleri frekans ve yüzde ile
gösterilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeklerden alınan puanların normal dağılım
gösterme durumlarının araştırılmasında basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır.
Araştırmada öğrencilerin ölçeklerden aldıkları puanların tanıtıcı özelliklere göre
farklılık gösterme durumlarının araştırılmasında parametrik testlerden bağımsız
örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada yer
alan kavramların birbiri arasındaki ilişkinin incelenmesinde Pearson Korelasyon
katsayısı kullanılmıştır.
Sonuç olarak araştırmada öğrencilerin kaygı düzeyleri ile sosyal beceri algıları
arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde ilişki tespit edilmişken, kaygı düzeyi ile benlik
saygısı (puan fazlası benlik saygısının daha az olduğunu gösterir) ile pozitif yönlü ve
orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin kaygı düzeyi ile yalnızlık
düzeyleri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin
kaçınma davranışları ile sosyal beceri algıları arasında pozitif yönlü ve zayıf düzeyde,
yalnızlık düzeyi ile orta düzeyde ve pozitif yönde ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca
öğrencilerin kaçınma davranışları sergileyenlerin benlik saygılarının düşük olma
eğiliminde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yalnızlık düzeyleri ile benlik saygısı
ii
düzeyleri arasında ters orantı olduğu görülmüştür. Ongoing research in Istanbul university life associate, undergraduate, graduate
and doctoral students in the program of anxiety and avoidance behaviour, perceptions
of social skills, self-esteem and loneliness levels aimed at gaining information about
the direction and intensity of the relationship between each. Relational screening
model was used in the research. The universe of research consists of students who
continue their education at the level of associate, undergraduate, graduate or doctoral
level in state and or foundation universities in Istanbul. The sample number of the
study was determined to be at least 386 and reached 390 students. In order to reach the
sample volume, the easy sampling method was used in the research. The survey form
prepared by the researcher was used as a data collection tool in the research. The
survey form was prepared from the "google form" site, which is an online survey
platform, and its participants were provided with a link and the survey form was
completed. The survey form consists of five parts. The SPSS 20 program was used to
analyze the data obtained in the study. Introductory characteristics of students studying
at the University are shown by frequency and percentage. In the study of the normal
distribution States of the scores taken from the scales used in the study, kurtosis and
skewness values were looked at. In the study, t-test and one-way variance analysis
were used for samples independent of parametric tests to investigate the cases in which
the scores obtained from the scales differ according to the introductory characteristics
of the students. Pearson correlation coefficient was used to examine the relationship
between the concepts involved in the study.
As a result, the study found a positive and weak relationship between students
' anxiety levels and their perception of social skills, while a positive and moderate
relationship between anxiety levels and self-esteem (an excess score indicates a lower
number of self-esteem) was found. In addition, a positive and moderate relationship
was found between the level of anxiety and the level of loneliness of students. A
positive and poor relationship between students ' avoidance behaviors and their
perception of social skills was found, as well as a moderate and positive relationship
with the level of loneliness. It was also found that students who exhibited avoidance
behaviors tended to have low self-esteem. Students were found to be inversely
proportional between their loneliness levels and their self-esteem levels
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: