Futbolcular ile taekwondocuların zihinsel antrenman beceri düzeylerinin karşılaştırılması
Abstract
Bu çalışmada, futbolcular ile taekwondocuların kullandıkları, zihinsel antrenman
beceri düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu araştırmada, ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Çalışma grubunu 119 erkek 201 kadın olamak üzere toplam 320 sporcu
oluşturmaktadır. Araştırmada, Behnke vd., (2017) tarafından geliştirilen, Yarayan ve İlhan
(2018) tarafından geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yaparak Türkçe’ye uyarlanan Sporda
Zihinsel Antrenman Envanteri ‘SZAE’ (The Sport Mental Training Questionnaire ‘SMTQ’)
kullanılmıştır. Ayrıca, veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik bilgilerini içeren
kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada, verilerin analizinde SPSS 25 paket programı
kullanılmıştır. Analizlerde T-testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon analizlerinden
faydalanılmıştır. Ayrıca, analizlerin ilk bölümünde değişkenlerin arasındaki ilişkinin anlamlı
olup olmadığını belirlemek için Pearson Korelâsyon Katsayısı tekniğinden faydalanılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda, sporcuların branşları olan taekwondo ve futbol gruplarının
zihinsel performans ve kişiler arası beceriler değişkenleri için anlamlı olarak farklılaştığı
(p<0,05) görülmektedir. Ancak zihinsel temel beceriler, zihinsel performans ve zihinsel
canlandırma değişkenleri için taekwondocu ve futbolcular arasında anlamlı bir fark tespit
edilememiştir (p>0,05). Araştırmadan elde edilen bulguya göre; yaş değişkeni ile zihinsel
becerileri düzeyi arasında (p<0,05) pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bu durumda
yaş arttıkça zihinsel becerilerin de artacağı söylenebilir. Araştırmada elde edilen bir diğer
bulguya göre, spordaki tecrübe değişkenlerinin araştırma değişkenleriyle olan ilişkileri
anlamlı (p<0,05) ve pozitiftir. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulguya göre; cinsiyet
gruplarının zihinsel antrenman envanteri ölçeğinin alt
boyutları olan zihinsel temel beceriler, zihinsel performans kişilerarası beceriler, kendinle
konuşma ve zihinsel canlandırma değişkenleri bağlamında farklılaşmadığı (p>0,05)
görülmektedir. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulgu ise Zihinsel Antrenman Envanteri
Ölçeğinin Alt Boyutlarına ait ortalamalarına bakıldığında bütün değişkenlerde en yüksek
puanı büyüklerin, sonrasında yıldızların ve son olarak gençlerin aldığı görülmektedir.
Araştırmada, sporcuların oynadıkları mevkilere göre, zihinsel temel beceriler değişkeninde
sol açık oynayanların, kişiler arası becerilerde sağ
ii
bek ve kalecilerin, kendinle konuşmada ise sadece kalecilerin diğer mevkilerde
oynayanlara göre anlamlı olarak farklılaştığı ve ortalama puanlarının daha yüksek olduğu
görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulguya göre, milli olma durumunun zihinsel
antrenman envanteri ölçeğinin alt boyutları olan zihinsel temel beceriler, zihinsel
performans, kişiler arası beceriler, kendinle konuşma ve zihinsel canlandırma
değişkenleri bağlamında farklılaştığı (p<0,05) görülmektedir. Sonuç olarak; Sporcuların
branşları olan taekwondo ve futbol gruplarının zihinsel performans ve kişiler arası
beceriler değişkenleri için anlamlı olarak farklılaştığı (p<0,05) görülmektedir. Ancak
zihinsel temel beceriler, zihinsel performans ve zihinsel canlandırma değişkenleri için
taekwondocu ve futbolcular arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05) In this study, it was aimed to compare the mental training skill levels used by
football players and taekwondo players. In this study, the relational scanning model was
used. The study group consists of 320 athletes, 119 men and 201 women. The Sport Mental
Training Questionnaire "SMTQ" was used in the study, which was developed by Behnke
et al. (2017) and adapted into Turkish by Yarayan and İlhan (2018) by conducting a validity
and reliability study. In addition, a Personal Information Form containing demographic
information of the participants was used as a data collection tool. SPSS 25 package
program was used in the analysis of the data. T-test, one-way analysis of variance and
correlation analysis were used in the analyzes. In addition, in the first part of the analysis,
Pearson Correlation Coefficient technique was used to determine whether the relationship
between variables was significant. As a result of the analysis, it is seen that the taekwondo
and football groups, which are the branches of the athletes, differ significantly (p <0.05)
for the variables of mental performance and interpersonal skills. However, no significant
difference was found between taekwondo players and football players for the variables of
mental basic skills, mental performance and mental stimulation (p> 0.05). According to the
findings obtained from the research; A positive and significant relationship was found
between the age variable and mental skills level (p <0.05). In this case, it can be said that
mental skills will increase as age increases. According to another finding obtained in the
study, the relationships of experience variables in sports with research variables are
significant (p <0.05) and positive. According to another finding obtained from the research;
lower level of mental training inventory scale of gender groups
It is observed that there is no difference (p> 0.05) in the context of mental basic skills,
mental performance, interpersonal skills, self-talk and mental stimulation variables.
Another finding obtained from the study is that when we look at the averages of the SubDimensions of the Mental Training Inventory Scale, it is seen that the highest scores in all
variables, followed by the youth and finally the stars. In the study, according to the
positions the athletes played, it was observed that those who played left in the mental basic
skills variable, right-back and goalkeepers in interpersonal skills, and only goalkeepers in
talking to yourself differed significantly from those who played in other positions and had
higher average scores. According to the findings obtaine from the research, it is seen that
the state of being national differs (p <0.05) in the context of the sub-dimensions of the
iv
mental training inventory scale, namely basic mental skills, mental performance,
interpersonal skills, talking to yourself and mental stimulation. As a result; It is seen that
the taekwondo and football groups, which are the branches of athletes, differ significantly
(p <0.05) for the variables of mental performance and interpersonal skills. However, it was
found that there was no significant difference between taekwondo players and footballers
for the variables of basic mental skills, mental performance and mental stimulation (p>
0.05).
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: