Yazar "Sipahi, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Akran Zorbalık Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma Algılarına Etkisinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği(Milli Eğitim Bakanlığı, 2021) Sipahi, Esra; İşçan, OrhanBu araştırma, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ortaokul düzeyindeki öğrencilerde rastlanan örgütsel yabancılaşma durumlarının akran zorbalık eğilimi ve akran zorbalığa maruz kalma durumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi ile etki düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından farklı öğretim programı uygulayan Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak derecelendirilen Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan 5, 6,7 ve 8.sınıf seviyesindeki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, 353 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada örgütsel yabancılaşma bağımlı, akran zorbalık ise bağımsız değişkenlerdir. Çalışmada, “Akran Zorbalık”, ve Örgütsel Yabancılaşma” ölçekleri kullanılmış, ölçek puanlarının ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı değişken olan puanların bağımsız değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi, ölçek puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız gruplar t ve ANOVA testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada; akran zorbalık puanı ile örgütsel yabancılaşma puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmuştur. Bu çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki doğrudan etkisini sorgulamaya yönelik araştırmalar desenlenebilir.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorbalık ve Akran Zorbalığı Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma ve Örgütsel Güven Algılarına Etkilerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği(İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Sipahi, EsraBu tez çalışmasında ortaokul öğrencilerinin siber zorbalık ve akran zorbalık eğilimlerinin, örgütsel yabancılaşma ve örgütsel güven üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında ortaya çıkacak sonuçların, Millî Eğitim Bakanlığının ileriye dönük hedeflerinde, bu konularla ilgili alacağı tedbirlerde yol gösterici olması amaçlanmıştır. Araştırma, genel tarama modelinde bir çalışmadır. 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle ilçelerinde öğrenim gören 383 ortaokul öğrencisi, bu araştırmanın örneklemi oluşturmaktadır. Çalışmada, "Siber Zorbalık", "Akran Zorbalık", "Örgütsel Güven" ve Örgütsel Yabancılaşma" ölçekleri kullanılmıştır. Çalışmada ölçek puanlarının ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı değişken olan puanların bağımsız değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi ile analiz edilmiştir. Ölçek puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız gruplar t ve ANOVA testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemesinden elde edilen bulgular alanyazın taramasıyla elde edilen bulgular ile karşılaştırılarak sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmada; öğrencilerin akran zorbalığı eğilimleri ile siber zorbalık eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Siber zorbalık puanı ile akran zorbalığı, anlamsızlık puanları arasında pozitif, örgütsel güveni puanı ile negatif yönlü çok zayıf bir ilişki, güçsüzlük, kuralsızlık puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Akran zorbalık puanları arasında orta kuvvetli pozitif bir ilişki, örgütsel güven puanı arasında negatif yönlü çok zayıf bir ilişki, sosyal uzaklık puanı arasında pozitif yönlü çok zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Örgütsel güven puanı ile anlamsızlık, güçsüzlük, kuralsızlık puanları arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki, sosyal uzaklık puanı ile arasında orta kuvvetli negatif bir ilişki bulunmaktadır. Bu çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki doğrudan etkisini sorgulamaya dönük araştırmalar desenlenebilir. Okul yönetimi Millî Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yaparak sınıf içerisindeki öğretim uygulamalarına dahil olmasını engelleyen nedenlerin derinlemesine analizi için nitel bir çalışma yürütülebilir. Okul şartlarına göre öğrencilerin kendilerini ifade edebilecekleri etkinler düzenlenerek, okula güvenleri artırılabilir. Bu bağlamda örgüte karşı yabancılaşmanın önüne geçilebilir ve örgüte olan güven arttırılabilir.