Yazar "Fidan, Aysu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul öğrencilerinde sosyal beceri, duygu düzenleme ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Fidan, AysuBu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri ve duygu düzenlemeleri ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Kullanılmış analiz yöntemi ilişki testleridir. Ortaokul öğrencilerinin internetle uzun zaman geçirmesi sonucunda internet bağımlılıklarının oluşabileceği sosyal becerilerinin etkilenebileceği ve duygu düzenlemeleri ile anlamlı bir farklılık olabileceği düşünülmüştür. Araştırmaya, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bağcılar ilçesinde eğitim görmekte olan, çalışmaya gönüllü olarak katılan ve ebeveynlerinin de bu katılımı onayladıkları 448 ortaokul öğrencisi dahil edilmiştir. Bu çalışmada, öğrencilerin internet bağımlılık düzeyini belirlemek için, 'İnternet Bağımlılık Ölçeği'; sosyal becerilerini ölçmek için, 'Matson Sosyal Beceri Ölçeği'; duygu düzenlemelerini ölçmek için, 'Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği' kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için ise araştırmacı tarafından geliştirilen 'Sosyo-Demografik Bilgi Formu' kullanılmıştır. COVID-19 pandemi koşullarının neden olduğu aksaklıklar ve sağlık önlemleri nedeniyle daha çok katılımcıya ulaşabilmek adına hazırlanan ölçekler katılımcılara online olarak uygulanmıştır. Kullanılan ölçeklerden elde edilen veriler IBM SPSS Statistics (25) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre duygu düzenleme becerileri (en çok dışsal işlevsel olmayan) ve olumsuz sosyal davranış internet bağımlılığını yordamaktadır. Olumsuz sosyal davranışlar dışsal işlevsel olmayan duygu düzenlemenin internet bağımlılığını yordamasında kısmı aracılık rolündedir. Aynı şekilde içsel işlevsel olmayan duygu düzenlemenin internet bağımlılığını yordamasında olumsuz sosyal davranışlar aracı rol üstlenmektedir. Araştırma sonucunda internet bağımlılığı ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve olumlu sosyal davranışlar arasında negatif yönde; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme, içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme, dışsal işlevsel duygu düzenleme, olumsuz sosyal davranışlar ile pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Olumlu sosyal davranışlar ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme arasında pozitif yönde; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ve içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme ile negatif yönlü bir ilişki vardır. Olumsuz sosyal davranışlar ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme negatif yönlü; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ile içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır.