Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Akova, Orhan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    AVM Ziyaret Sıklığının Yaşam Memnuniyeti, Yenilenme Deneyimi ve Deneyimleme Kalitesi Üzerindeki Etkisi: İstanbul’da Bir Araştırma
    (Yüksel Öztürk, 2019) Yıldız, Sercan; Altınay Özdemir, Meltem; Acar, Ayşegül; Akova, Orhan
    Bu çalışmada bireylerin boş zamanlarında gerçekleştirdikleri alışveriş merkezi (AVM) ziyaretlerinin yaşam memnuniyeti, yenilenme deneyimleri ve deneyimleme kalitesi üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Çalışma bireylerin boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret sıklığı ile yaşam memnuniyeti, yenilenme deneyimleri ve deneyimleme kalitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi açısından önemlidir. Alan araştırmasına yönelik yapılan bu çalışmada veriler, anket tekniği ile elde edilmiştir. Veriler kolayda örnekleme yöntemiyle İstanbul’daki alışveriş merkezlerini ziyaret eden bireylerden yüz yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda; boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret eden bireylerin yenilenme deneyimi ile deneyimleme kalitesi algıları arasında ve yine bireylerin yenilenme deneyimi, deneyimleme kalitesi ve AVM ziyaret sıklığı arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Analiz sonucunda ayrıca boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret eden bireylerin yaşam memnuniyeti algıları ile yenilenme deneyimi, deneyimleme kalitesi ve AVM ziyaret sıklığı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Components of tourists’ palace cuisine dining experiences: the case of Ottoman-concept restaurants
    (EMERALD GROUP PUBLISHING LTDHOWARD HOUSE, WAGON LANE, BINGLEY BD16 1WA, W YORKSHIRE, ENGLAND, 2023) Öğretmenoğlu, Mert; Çıkı, Kartal Doğukan; Kesici, Büşra; Akova, Orhan
    Purpose – In the field of tourism, numerous studies have been conducted on tourists’ food experiences. However, more studies are needed to comprehend tourists’ dining experience in unique cuisines. Thus, the main purpose of this study was to examine the components of tourists’ dining experiences related to palace cuisine foods. Design/methodology/approach – In this study, a qualitative approach was adopted to capture the components of tourists’ dining experiences. The online narratives of tourists (n 5 911) who had experienced Ottoman palace cuisine in Istanbul were obtained from an online travel platform (TripAdvisor) and analyzed using content analysis. Findings – Seven main components were revealed: perceived authenticity, perceived service quality, knowledge, a sense of royalty, food specialties and attributes, a memorable experience and a sense of awe. Practical implications – By identifying components of the palace cuisine dining experience and their relevant importance, the findings of this study can increase service providers’ knowledge and facilitate their jobs. To be able to meet the expectations of tourists experiencing the palace cuisine, service providers can improve their services by considering research results. Originality/value – Results revealed that obtained six dimensions were parallel with previous studies on food experience; however, this study uncovered a previously unexplored dimension named a sense of royalty. This can be shown as the unique contribution of this study to the tourist food experience literature.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Do football fans care about destinations? The football fans' travel motivation to sports events and their post-travel behaviours
    (Emerald Group Publishing Ltd, 2023) Ögretmenoğlu, Mert; Çıkı, Kartal Doğukan; Akova, Orhan; Law, Rob
    PurposeThis study aims to explore the relationships amongst football fans' travel motivations (FFTMs), their satisfaction (SAT), their perceived destination image (PDI) and their behavioural intentions (BIs). On the other hand, the mediating effects of SAT on the relationships among FFTMs, PDI and BIs are analyzed.Design/methodology/approachAn approach based on a quantitative research method was used, and the data were gathered from Italian and British tourists who visited Istanbul, aiming to attend the Champions League Final match of Manchester City versus Inter Milan.FindingsBased on 277 applicable surveys, Smart-PLS was conducted to test the conceptual model. The results indicated positive and meaningful relationships amongst FFTMs, SAT, PDI and Bis. Moreover, the results also demonstrated that the effect of FFTMs and PDI on BIs is mediated by SAT.Originality/valueThis research makes a contribution to the football tourism literature by first examining the theory of planned behaviour in conjunction with FFTMs, SAT, PDI and BIs. Furthermore, the findings of this study could offer valuable insights to assist tourism marketers in gaining a deeper understanding of FFTMs, BIs, SAT and PDI. ?, (SAT), (PDI) (BI) . , SAT FFTMs,PDI BIs ./, ??????. 277 ?, Smart-PLS. , ?,,?., , FFTMs PDI BIs SAT .(Sic)/ FFTMs,SAT,PDI BIs , ?. ObjetivoEste estudio explora las relaciones entre las motivaciones de viaje de los aficionados al futbol (FFTM), su satisfaccion (SAT), su imagen percibida del destino (PDI) y sus intenciones de comportamiento (BI). Por otra parte, se analizan los efectos mediadores de la SAT en las relaciones entre las FFTM, la PDI y las BI.Diseno/metodologia/enfoque:Se adopto un enfoque de investigacion cuantitativa y se recopilaron datos de turistas italianos y britanicos que visitaron Estambul con el objetivo de asistir al partido de la final de la Liga de Campeones entre el Manchester City y el Inter de Milan.ResultadosSobre la base de 277 encuestas aplicables, se llevo a cabo un PLS-Smart para probar el modelo conceptual. Los resultados indicaron relaciones positivas y significativas entre los FFTM, el SAT, el PDI y los BI. Ademas, los resultados tambien demostraron que el efecto de los FFTM y el PDI sobre las BI esta mediado por el SAT.Originalidad/valorEsta investigacion contribuye a la literatura sobre el turismo futbolistico al examinar por primera vez la Teoria del Comportamiento Planificado en conjuncion con los FFTM, el SAT, el PDI y las BI. Ademas, los resultados de este estudio podrian ofrecer ideas valiosas para ayudar a los profesionales del marketing turistico a comprender mejor los FFTM, los BI, el SAT y el PDI.

| İstanbul Gelişim Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Cihangir Mahallesi, Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sokak, No:1, Avcılar, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim