Yazar "Akdeniz, Gamze" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çalışan annelerin okul öncesi çocuklarında anne tutumlarının yıkıcı davranışlar üzerine etkisinin incelenmesi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020) Akdeniz, GamzeAnnenin, iş hayatındaki yoğunluğu ve stresi çocuklarına karşı tutumlarını etkileyebilmektedir. Bu yüzden de çalışan ve çalışmayan annelerin tutumlarında da bir farklılık olduğu ve bu tutumların farklılığının çocukta bazı davranış değişikliklerine neden olabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada, çocuğu okul öncesi kurumda eğitimine devam eden hem çalışan hem de çalışmayan annelerin, çocuk yetiştirme tutumlarının, çocuklardaki yıkıcı davranışlara etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ilinin Ataşehir ilçesinde yaşamakta olan ve çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çalışan 57, çalışmayan 52 olmak üzere toplam 109 anne ve çocuğu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada, Sosyo Demografik Bilgi Formu, Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI) ve Ercan Okul Öncesi Yıkıcı Davranış Bozuklukları Değerlendirme Ölçeği (OÖYD) kullanılmıştır. Katılımcılara uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Annelerin çalışma durumu, tutum ölçeğinin alt boyutları ve çocuktaki yıkıcı davranış bozuklukları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Annenin tutumları ve yıkıcı davranışlar arasında bir ilişki saptanamamıştır. Annelerin yalnızca aşırı koruyucu annelik tutumu ve sıkı disiplin tutumu, anne eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı derecede farklılaşmaktadır. Çocuktaki yıkıcı davranış bozuklukları puanı, annenin çocuk sayısı değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Ancak annenin yalnızca sıkı disiplin ve aşırı koruyucu annelik tutumu, çocuk sayısı değişkenine göre anlamlı derecede farklılaşmaktadır. Tek çocuğu olan annelerin 2 ve daha fazla çocuğu olanlara göre tutum puanları daha düşük çıkmıştır. Annelerin çalışma durumunun, tutumlara ve çocuktaki yıkıcı davranışlara etkisi arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Annenin eğitim düzeyi arttıkça, olumsuz tutumları azalmaktadır. Ayrıca çok çocuk sayısına sahip annelerde olumsuz tutumlar görülmektedir. Ebeveynlere; çocuk sayısı ve bakımı konusunda eğitim verilmesi yararlı olabilir. Çocuk sayısı fazla olan ailelerde, annelere çocuklarıyla ilişkilerine yönelik yapılacak sosyal-psikolojik çalışmalar olumlu tutumlar geliştirmelerine yardımcı olabilir.