Yazar "Şener, Arif Şenol" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Driving Shaft Fatigue Life Determination According to Turkish Mission Profiles(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2016-03-23) Şener, Arif ŞenolIn this study, a questionnaire was used to determine the average customer usage of the light commercial vehicles in Turkey. Approximately on 50 road routes and on rough roads in Turkey, the fatigue characteristics of the road profiles were measured by a many sensors equipped on LCV (Light Commercial vehicle).This article focuses on defining the general load spectrum of Turkey roads belong to the driving shaft. Rain-flow statistical counting method was applied driving shaft’s signals in order to make fatigue comparisons meaningfully and other application. Fatigue analysis of the driving shaft according to MP (Turkish mission profiles) were calculated by using FEA (Finite Element Analysis) and verified by the Palmgren-Miner rule.Öğe Finite Element Based Vehicle Component Fatigue Life Assessment According to a Customer Usage Profile(CARL HANSER VERLAG, KOLBERGERSTRASSE 22, POSTFACH 86 04 20, D-81679 MUNICH, GERMANY, 2014) Şener, Arif ŞenolIn this study, construction and standardization of a track for performing fatigue and reliability tests of light commercial vehicles are described. Such a test track is necessary for design and manufacturing verification of these vehicles. Fatigue characteristics of Turkish roads were determined by analyzing fifty different roads. This paper focuses on defining the load spectrum and equivalent fatigue damage of the leaf spring resulting from accelerated tests on a route. Fatigue analysis and estimated lifetime of the part were calculated using Finite Element Analyses and verified by the Palmgren-Miner rule. When as customer profile the Turkish automotive user is taken into consideration and accelerated test tracks are designed for the reliability and fatigue tests of the related company, linear FEA of the spring represents a convenient procedure.Öğe Müşteri Korelasyonuna Göre Hafif Bir Ticari Otonun Yorulma Test Parkurunun Oluşturulması(Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Şener, Arif ŞenolÜrün tasarım sürecinde en kritik olan ve zor tespit edilen parametrelerden olan bir parçanın yorulma ömrü, üretici firmalar tarafından hızlandırıcı testlerle doğrulanmaktadır. Bunun için üreticiler yorulma etkisi matematiksel olarak tespit edilmiş özel test parkuruna ve/veya güzergahlarına ihtiyaç duyarlar. Bu çalışmada, hızlandırılmış bir test parkurunu oluşturmak için ilk olarak Türk müşterilerinin otomobil kullanımları anket yöntemi ile tespit edilmiştir. Yol testleri, Türkiye'de 50 şehri içerecek şekilde belirlenmiş bir yol haritasında, sensörlerle donatılmış bir araç ile gerçekleştirilmiştir. Ham veriler üzerinde veri işleme ve detaylandırma yapılmıştır. Yaprak yay, tahrik mili, direksiyon rod kolu gibi gerilme meydana gelen parçalardan elde edilen sinyallerin değerlendirilmesinde 3 eksenli Rainflow metodu kullanılmıştır. Buna karşın vites değiştirme oranı, fren adedi miktarı vb. gibi üzerinde gerilme oluşmayan parçalar için 2 eksenli Level-Crossing metodu tercih edilmiştir. Türk müşteri profili sinyaller işlendikten sonra anketlerden elde edilen Türk müşteri otomotiv kullanım yüzdeleriyle çarpılarak her sensör için hesaplanmış ve bu şekilde genel olarak Türk müşteri profili oluşturulmuştur. Yorulma ömrü etkileri ağırlıklı ortalama yöntemi kullanılarak hesaplanıp, Türk müşteri profilinin yorulma etkisine karşılık gelecek şekilde üretici firma yakınlarında hızlandırılmış bir test parkuru oluşturulmuştur. Bir Avrupa ülkesinde üretilen binek otomobillerin araç kullanım sonuçları ve Türkiye'de üretilen hafif ticari oto müşteri kullanım sonuçları karşılaştırılmıştır.Öğe Steering Wheel Tie Rod Fatigue Life Determination According to Turkish Mission Profiles(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2016-06-22) Şener, Arif ŞenolIn this study, Turkish customer automobile usage was determined by a questionnaire in order to form the Turkish Mission profile for a LCV (light commercial vehicle). A comparison between Turkish customer usage and a of the European County’s mission profile was done. Referencing sale percentage of this vehicle and the region of the failures come out on other model vehicles were produced before and also Turkey’s geographic and climate condition, a new test road was formed for this kind of vehicle. İn order to determine Turkey’s rods fatigue characteristics a road test executed. About 50 road routes and some rough road’s fatigue characteristics were acquitted with a LCV (Light Commercial vehicle) equipped with sensors. Collected data were elaborated with a software program such as; spike analysis, frequency analysis, artihmethic manipulation etc.. After that the general load spectrum of Turkey’s roads belong to the steering wheel tie rod is formed. Rain-flow statistical counting method was applied steering wheel tie rod’s signals in order to make fatigue comparisons meaningfully and other application. Then Fatigue analysis of the steering wheel tie rod according to MP (Turkish mission profiles) were calculated by using FEA (Finite Element Analysis) and verified by the Palsmgren-Miner rule.