Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sistemine Yönelik Memnuniyetlerinin Kullanılabilirlik, Kalite Ve Değer Algılarına Göre İncelenmesi
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, değişen teknoloji çevresinde ve dünyada meydana
gelen büyük değişimlerin sonucu olarak bireylerin kullanılan teknolojik sistemlere
yönelik memnuniyetlerinin ve memnuniyetin bağlı olduğu koşulların
incelenmesidir. Bu bağlamda Covid-19 pandemi sürecinde öğrencilerin zorunlu
olarak uzaktan eğitim sistemlerine geçişleri ele alınarak, Ayrıştırılmış Beklenti
Uyuşmazlığı Teorisi ile (Decomposed Expectancy Disconfirmation Theory)
kullanılabilirlik, kalite ve değere yönelik algı ve uyuşmazlık değişkenlerinin
memnuniyet üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırma kapsamında öğrencilerin
yaş, gelir durumu, dersin takip edildiği alan, çevrim içi eğitim alan kişi sayısı
kontrol değişkenleri ile teknolojik altyapı ve kullanım alışkanlıkları da araştırmaya
dâhil edilerek araştırma değişkenleri açısından farklılıkları belirlenmiştir.
Araştırmada uzaktan eğitim almış üniversite öğrencilerinden oluşan 400 kişilik bir
örneklemden veri elde edilmiştir. Kullanılan ölçeklerin geçerliğinin kontrolünde
keşfedici faktör analizi; güvenirliğinin belirlenmesinde Cronbach’s Alpha değerleri
kullanılmıştır. Memnuniyete etki eden faktörlerin etki düzeylerinin anlaşılması için
regresyon analizinden faydalanılmıştır. Son olarak değişkenlerin kontrol
değişkenleri, teknolojik altyapı ve kullanım alışkanlıkları çerçevesinde
incelenmesinde bağımsız örneklem T-Testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, memnuniyeti en yüksek düzeyde açıklayan değişkenlerin algılanan
kullanılabilirlik, kullanılabilirlik uyuşmazlığı ve değer uyuşmazlığı değişkenleri
olduğu tespit edilmiştir. The main purpose of this research is to examine the satisfaction of individuals towards the technological system
they use and the conditions on which satisfaction depends as a result of the great changes that occur in the
changing technology environment and the world. In this context, the compulsory transition of students to distance
education systems during the Covid-19 pandemic was discussed and their satisfaction levels were examined
together with the variables of perceived usability, quality, and value with the basis of on the Decomposed
Expectancy Disconfirmation Theory Within the scope of the research, the age, income status of the students, the
area where the course is followed, the number of people who attend online education systems, the technological
infrastructure and usage habits were included in the research and their differences were determined within the
framework of the research variables. In the research, data were obtained from a sample of 400 participants of
university students who attend distance education. Exploratory factor analysis was utilized for the validity of the
scales. Cronbach's Alpha values were examined to determine reliability. Regression analysis was used to
understand the level of effect of the factors affecting satisfaction. Finally, an independent sample T-test and
ANOVA were used to analyze the variables of control variables, technological infrastructure, and usage habits.
As a result of the research, it was determined that the variables that explained satisfaction at the highest level
were perceived usability, usability disconfirmation, and value disconfirmation variables.