Ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyi ile okuma kaygısı arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyi ile okuma kaygısı arasındaki ilişkiyi tespit edebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç bağlamında, araştırmanın modeli olarak tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında MEB'e bağlı ortaokulların 5 ve 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrenciler oluşturur iken; örneklem grubunu ise evren için tesadüfi olarak seçilen ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan 500 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, Okuduğunu Anlama ve Çözümleme Ölçeği ile Okuma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS-25 istatistik programında analiz edilmiş olup; bu analizlerde frekans ve yüzde analizi, normallik analizleri, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü anova analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda, ortaokul öğrencilerinin hem okuduklarını anlama düzeylerinin hem de okuma kaygılarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, ekonomik düzey, kitap okumaya ayrılan günlük ortalama süre, aylık okunan kitap sayısı, kitaplık sahibi olma durumu, annenin evde kitap okuma durumu ve daha önce kütüphaneye gitme durumuna göre anlamlı fark gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyleri ile okuma kaygıları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research was conducted to determine the relationship between secondary school students' level of reading comprehension and reading anxiety. In the context of this purpose, scanning model was preferred as the model of the research. While the sample of the research consists of students studying at the 5th and 6th grades of secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year; The sample group consists of 500 students who were randomly selected for the population and volunteered to participate in the research. The Reading Comprehension and Analysis Scale and the Reading Anxiety Scale were used to collect the data of the study. The collected data were analyzed in the SPSS-25 statistical program; frequency and percentage analysis, normality analysis, independent groups t test, one-way anova analysis and pearson correlation analysis were used in these analyses. At the end of the research, it was determined that both the reading comprehension levels and reading anxiety levels of secondary school students were determined by gender, grade level, mother's education status, economic level, average daily time allocated to reading, number of books read monthly, having a library, mother's reading status at home and their previous experiences. It was concluded that there was a significant difference according to the status of going to the library. In addition, it was concluded that there is a negative significant relationship between the reading comprehension levels of secondary school students and their reading anxiety.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4680Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: