• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • İGÜ Akademik Birimleri
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • İGÜ Akademik Birimleri
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Geleneksel Gıda Ürünlerinin Sosyal Medya Üzerinden Satın Alınmasının Türk Ekonomisine Finansal Katkısı Üzerine Bir Araştırma (Facebook Ve Instagram Örneği)

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Tezi / Master of Arts Thesis (3.574Mb)

Date

2016-02-15

Author

Sarı, Derya

Metadata

Show full item record

Abstract

Son yıllarda bilimsel gelişmeler ve sağlıklı yaşam bilincinin artması yaşam süresinin uzamasında önemli bir paya sahip olmuştur. Sağlıklı yaşam sürmede önemli bir faktör olan dengeli ve düzenli beslenme tüm dünyada kabul gören bir yaklaşımdır. Şehir yaşamı, çalışma ve sosyo-ekonomik koşullar insanları hızlı, hazır, raf ömrü uzun gıda tüketimine yöneltmektedir. Günümüzde yapılan bilimsel çalışmalar hazır gıdaların insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini ortaya çıkarmaktadır. Bu tespitler geleneksel gıdaların önemini ortaya koymuştur. Yaşam koşullarının insanları geleneksel gıdaları kendilerinin hazırlamasını olanaksız kılması, bu ürünleri satın alma yoluyla temin etmeye yöneltmiştir. Satın almada tercih edilen birçok yolun yanı sıra, sosyal medya aracılığı ile geleneksel gıda alışverişi de günümüzde giderek artmaktadır. Geleneksel gıdaların sosyal medya üzerinden satın alınmasının finansal boyutunu araştırmak üzere, tanımlayıcı nitelikte bu çalışma yapılmıştır. Çalışmamızda anket katılımcılarımızdan elde ettiğimiz bulgulara göre; sosyal medya üzerinden geleneksel gıda tüketimi % 12,9'dur. Bu çalışmada uygulanan Ki Kare testi sonucunda; sosyal medya üzerinden yapılan geleneksel gıda temin etme ile yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir düzeyi, medeni durum ve sosyal medya kullanımı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Geleneksel Gıda, Sosyal Medya Pazarlaması, Ekonomi- Finans.
 
In recent years, scientific advances and rise in the awareness of healthy living have provided a longer life. The most important part of a healthy life is balanced and proper diet which is well accepted. City life, working and social-economic conditions lead people into buying take-home foods with longer shelf life. Recent scientific studies prove negative effects of take home foods on human health. These findings emphasize the importance of traditional foods. Living conditions make it impossible for people to make traditional foods themselves therefore people are inclined to buy them. Nowadays, traditional food shopping on social media has been gradually increasing. This descriptive research is made in order to study the financial part of social media shopping of the traditional foods. According to the survey study, it is found that the consumption of traditional foods via social media is 12.9%. In consequence of Chi Square Test it is found that there is a statistically significant difference between buying traditional foods on social media and age, sex, level of education and income, marital status and using of social media. Keywords: Traditional Food, Social Media Marketing, Economy - Finance
 

URI

https://hdl.handle.net/11363/287

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [563]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Gelisim

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Istanbul Gelisim University || Library|| IGU Publications || OAI-PMH ||

DSpace@Gelişim Social Media Accounts

Cihangir Mahallesi, Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sokak, No:1, Avcılar, İstanbul, TURKEY
If you find any errors in content, please contact: acikerisim@gelisim.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Gelişim: Istanbul Gelişim University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Gelişim Listed by: