Akıllı telefon kullanımı ile duygusal zeka ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımı duygusal zeka düzeylerini ve yaşam doyumunu anlamlı biçimde yordayıp yordamadığını tespit etmek ve bazı demografik değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi ve gelir düzeyi gibi değişkenler) açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2017 Eğitim öğretim yılı İstanbul Gelişim Üniversitesi eğitim- öğretim faaliyetlerine devam eden 466 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada cinsiyeti, sınıf düzeyi ve gelir düzeyleri gibi değişkenler hakkında bilgi toplamak amacıyla Demografik Bilgi Formu, akıllı telefon bağımlılık düzeyini belirlemek amacıyla Demirci ve arkadaşları (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği", Duygusal Zeka düzeylerini belirlemek amacıyla Tatar ve arkadaşları (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan "Schutte Duygusal Zeka Ölçeği" ve yaşam doyumunu ölçmek amacıyla Dağlı ve Baysal (2016) tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan "Yaşam Doyumu Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için SPSS 16 for Windows kullanılmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotların (Ortalama, Standart sapma, frekans) kullanılmıştır. Parametrik varsayımların karşılandığı değişkenlerin iki grup arası karşılaştırmalarında Student t test, karşılamayan değişkenlerin iki grup arası karşılaştırmalarında Mann Whitney U test kullanıldı. İkiden çok grup karşılaştırmalarında parametrik istatistik varsayımlarının sağlandığı değişkenlerden tek yönlü ANOVA ve tek yönlü MANOVA, farkın hangi gruplardan kaynaklandığının tespitinde Post-Hoc test olarak Bonferroni testi kullanılmıştır. Parametrik istatistik varsayımlarının karşılanmadığı değişkenlerde Kruskal Wallis kullanılmıştır. Niteliksel verilerin karşılaştırılmasında ise Ki-Kare testi, beklenen frekansların karşılanmaması durumunda Fisher Exact testi kullanılmıştır. Çalışmada nitel ve nicel ilişkilerin değerlendirilmesinde normal dağılım gösteren verilerde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, normal dağılmayan verilerin karşılaştırılmasında ise Sperarman's rho kullanılmıştır. Tüm analizlerin sonuçları anlamlılık p<0.05 ve p<0.01 düzeyinde değerlendirilmiştir. Bireylerin Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Duygusal Zeka ve Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ) arasındaki ilişkiye bakılarak değerlendirilmiştir. Katılımcıların Yaşam Doyumları ile Akıllı Telefon kullanımı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Katılımcıların Duygusal Zeka düzeyleri ile Akıllı Telefon kullanımları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma, elde edilen bulgular doğrultusunda tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalara kaynak olabilecektir. The aim of this research is to determine whether smart phone use is predictive of emotional intelligence levels and life satisfaction in university students and whether they differ in terms of some demographic variables (such as gender, class level, and income level). The study group of the research consists of 466 university students who continue their education activities at 2017 İstanbul Graduation University in 2017 Academic year. In the study, The Demographic Information Form; in order to gather information about variables such as gender, class level and income levels; Smart Phone Addiction Scale" adapted to Turkish by Demirci et al. (2015) in order to determine the level of smartphone dependency, The "Schutte Emotional Intelligence Scale" adapted to Turkish by Tatar et al. (2011) to determine Emotional Intelligence levels, and the "Life Satisfaction Scale" adapted to Turkish by Dağlı and Baysal (2016) to measure life satisfaction were used. While the findings obtained in the study were evaluated, SPSS 16 for Windows was used for statistical analysis. Descriptive statistical methods (mean, standard deviation, frequency) were used when study data were evaluated. While Student t test was used to compare the two groups of variables met by parametric assumptions, Mann-Whitney U test was used to compare the two groups of variables that did not meet the parametric assumptions. One-way ANOVA and unidirectional MANOVA were used for the parametric statistical assumptions in the multiple group comparisons, and Bonferroni test was used as the Post-Hoc test in determining which groups the difference was derived from. Kruskal Wallis was used in the variables for which the parametric statistical assumptions were not met. Chi-square test was used for comparison of qualitative data, and Fisher Exact test was used in case expected frequencies were not met. The Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient was used for the data with normal distribution and Sperarman's rho was used for the comparison between normal and non-dispersive data. The results of all analyzes were evaluated as p <0.05 and p <0.01. The result between individuals' Smart Phone Dependence and Emotional Intelligence and Life Satisfaction Scale (SDS) was assessed by looking at the relationship. There was a significant negative correlation between Participants' Life Satisfaction and Smart Phone use. There was a significant negative correlation between participants' Emotional Intelligence levels and Smart Phone usage. The research will be discussed in the direction of the findings and will be the source of future work.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11363/943Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: