Modern Sinemada Miasma, Arınma ve Kötülük Problemi Üzerine Bir İnceleme: Sürü (2022) Filmi Örneği
Abstract
Antik Yunan dünyasında, şehrin içinde işlenen cinayet gibi kötü eylemlerden ötürü kalıcı hale
gelen ve zamanla büyüme potansiyeli taşıyan bir leke anlamına gelen ‘miasma’, birçok klasik
tragedya için sıklıkla gönderme yapılan bir kavramdır. Miasma, yapısı itibarı ile kötü bir çağrışıma
sahip olduğu ve kötü eylemlerin sonucu olarak meydana gelen bir durum olduğu ölçüde felsefi
kötülük problemi üzerinden düşünülebilir haldedir. Bu çalışmada amacımız, miasma kavramına
dair salt bir kavram analizi yapmak yerine, bu kavramı Güney Amerika sinemasının son
dönemdeki göze çarpan filmlerinden biri olan Sürü (La Jauría) filmindeki karakterlere odaklanarak
incelemektir. Çekimleri Kolombiya’nın ormanlarında gerçekleştirilen ve Kolombiyalı yönetmen
Andrés Ramírez Pulido tarafından yönetilen 2022 yapımı Sürü filmi, kanun dışı işlere bulaşmış
gençlerin hayatlarına odaklanan bir psikolojik dram filmidir. Temel olarak mahkumları rehabilite
etmek üzere özel olarak tasarlanmış bir ıslah evinde geçen filmin baş karakteri Eliu’nun trajik
öyküsü, temelde Antik Yunan tragedyalarında sıkça atıf yapılan miasma, arınma (katharsis) ve
vecd (ekstasis) kavramlarını incelemek için son derece uygun bir örnek olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu analizi yapmak için, Sürü filmindeki olay akışını göz önüne alarak önce tarih
içerisinde kullanılan miasma’nın çeşitli bağlamlarına değineceğiz. Daha sonra miasma kavramının
kötülük problemiyle olan ilişkisine göz atacağız. Son olarak da miasma’nın bir bakıma panzehiri
olarak görülen arınma kavramının olanaklarını ele alacağız. In the ancient Greek world, the concept of 'miasma,' which becomes permanent and has the
potential to grow over time due to evil acts such as murder committed in the city, is a concept
frequently referred to in many classical tragedies. To the extent that miasma has a bad
connotation due to its nature and is a situation that occurs due to evil actions, it can be
considered together with the philosophical problem of evil. In this study, we aim to examine the
concept of miasma by focusing on the characters in La Jauría, one of the most prominent films of
recent South American cinema, rather than a purely conceptual analysis of the concept. Filmed in
the jungles of Colombia and directed by Colombian director Andrés Ramírez Pulido, the 2022 film
La Jauría is a psychological drama that focuses on the lives of young people involved in crime.
The tragic story of Eliu, the protagonist of the film, which takes place mainly in a prison specially
designed to rehabilitate inmates, seems to us to be a very suitable focal point for examining the
concepts of miasma, catharsis, and ecstasy, which are frequently referred to in ancient Greek
tragedy. To do so, we will first address the various contexts in which miasma has been used
historically, considering the flow of events in the movie La Jauría. Then, we will look at the
relationship of the concept of miasma with the problem of evil. Finally, we will discuss the
possibilities of the concept of purification, which is seen as a kind of antidote to miasma.