dc.contributor.author | Gürşen, Aylin Ecem | |
dc.date.accessioned | 2024-05-19T14:25:31Z | |
dc.date.available | 2024-05-19T14:25:31Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.issn | 2148-4287 | |
dc.identifier.issn | 2148-7189 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/7383 | |
dc.description.abstract | This study aims to present a review for understanding the changing definition of
luxury consumption. The ‘new’ luxury concept is shaped by democratization,
globalization, sustainability, and meeting luxury with non-western societies. Although the
first footsteps of new luxury began to be heard in the early 2000s, studies on this subject
started to increase after 2010. This review focuses on 129 studies carried out in 2010-
2021 to explain new luxury concept. It was concluded that ‘attainable luxury’, ‘creatable
luxury’, ‘sustainable luxury’ and ‘rental (shareable) luxury’ can be components of new
luxury. Accordingly, a framework was created, and adjacent keywords were presented
with references. Finally, a research agenda for this ‘new’ luxury trend was presented. In
contrast to the current many literature reviews on luxury treating the issue as a
conservative and classical concept, this study focuses on the ‘new luxury’ and its potential
horizons. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı değişen lüks tüketimin tanımını anlamak için bir inceleme
sunmaktır. 'Yeni' lüks kavramı, demokratikleşme, küreselleşme, sürdürülebilirlik ve
lüksün batılı olmayan toplumlarla buluşmasıyla şekillenmektedir. Yeni lüksün ilk ayak
sesleri 2000'li yılların başında duyulmaya başlasa da bu konudaki çalışmalar 2010'dan
sonra artmaya başlamıştır. Bu literatür özeti, yeni lüks kavramını açıklamak için 2010-
2021 yıllarında yapılan 129 çalışmaya odaklanmaktadır. Çalışma sonucunda 'ulaşılabilir
lüks', 'yaratılabilir lüks', 'sürdürülebilir lüks' ve 'kiralık (paylaşılabilir) lüksün yeni lüksün
bileşenleri olabileceği sonucuna varılmıştır. Buna göre bir çerçeve oluşturulmuş ve ilişkili
anahtar kelimeler referanslarla sunulmuştur. Son olarak, söz konusu 'yeni' lüks için bir
araştırma ajandası sunulmuştur. Konuyu muhafazakâr ve klasik bir kavram olarak ele
alan mevcut birçok literatür incelemesinin aksine, bu çalışma 'yeni lüks' ve onun
potansiyel ufuklarına odaklanmaktadır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.17336/igusbd.1104383 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Consumer Behavior | en_US |
dc.subject | Luxury | en_US |
dc.subject | Luxury Consumption | en_US |
dc.subject | Luxury Marketing | en_US |
dc.subject | New Luxury | en_US |
dc.subject | Tüketici Davranışı | en_US |
dc.subject | Lüks | en_US |
dc.subject | Lüks Tüketim | en_US |
dc.subject | Lüks Pazarlama | en_US |
dc.subject | Yeni Lüks | en_US |
dc.title | ‘New’ Luxury or Off-Canon Luxury: A Compendium for the Changing Definition of Classical Luxury | en_US |
dc.title.alternative | 'Yeni' Lüks veya Kanon-Dışı Lüks: Klasik Lüksün Değişen Tanımı İçin Bir Özet | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | İstanbul Gelişim Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-3126-1644 | en_US |
dc.identifier.volume | 11 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 240 | en_US |
dc.identifier.endpage | 263 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |