Hemşirelik Öğrencilerinin Sözel Sunumlarını Değerlendirme Ölçeğinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin sözel sunumlarını değerlendirme ölçeğinin Türkçe
geçerlilik ve güvenilirliğinin yapılmasıdır.
Yöntem: Metodolojik tipte yürütülen bu araştırma Türkiye’nin doğusunda yer alan bir üniversitedeki 322
hemşirelik öğrencisi ile 10.12.2022-20.02.2023 tarihleri arasında yapılmıştır. Verilerin toplanmasında
kişisel bilgi formu ve Sözel Sunum Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için sırasıyla;
açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin yanı sıra yakınsak ve ıraksak geçerlilik analizi yapılmıştır. Ölçek
güvenilirliği için iç tutarlılık katsayısı, madde toplam korelasyonu ve sınıf içi korelasyon katsayısı
kullanılmıştır.
Bulgular: Ölçeğin dil ve kapsam geçerliliğini sağladığı saptanmıştır. Yapılan açıklayıcı faktör analizine göre
ölçeğin üç alt boyuttan oluştuğu saptanmıştır. Ölçeğe ait faktör yüklerinin 0,628-0,879 arasında olduğu
belirlenmiştir. Faktör yapısının doğrulanması için yapılan doğrulayıcı faktör analizinde üç faktörlü yapıya
ait uyum indekslerinin kabul edilebilir değerlerde olduğu saptanmıştır. Ölçeğe ait cronbach alfa iç tutarlılık
katsayısının 0,90 olduğu ve sınıf içi korelasyon katsayısının ise 0,82 olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sözel sunum değerlendirme ölçeğinin Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği
sağladığı saptanmıştır. Aim: The aim of this study was to determine the Turkish validity and reliability of the scale for evaluating
nursing students' oral presentations. Method: This methodological study was conducted with 322 nursing students at a university in eastern
Turkey between 10.12.2022-20.02.2023. Personal information form and Oral Presentation Evaluation Scale
were used to collect the data. For the construct validity of the scale, explanatory and confirmatory factor
analyses as well as convergent and divergent validity analyses were performed, respectively. Internal
consistency coefficient, item-total correlation and intraclass correlation coefficient were used for scale
reliability.
Results: It was found that the scale met the language and content validity. According to the explanatory
factor analysis, it was determined that the scale consisted of three sub-dimensions. The factor loadings of
the scale were found to be between 0.628-0.879. In the confirmatory factor analysis conducted to verify the
factor structure, it was determined that the fit indices of the three-factor structure were at acceptable values.
Cronbach's alpha internal consistency coefficient was 0.90 and the intraclass correlation coefficient was
0.82.
Conclusion: It was determined that the Turkish validity and reliability of the oral presentation evaluation
scale of nursing students was provided.