4.0 Use of Smart Technologies in Logistics and Supply Chain Management: An Example of Smart Gloves
Özet
Logistics 4.0 is the transition period from hardware-oriented logistics to softwareoriented logistics. The concept of "smart", which emerged with digital
transformation, has made technology-based solutions gain importance. The special
value-added services offered by smart logistics positively affect the logistics supply
chain and can produce countless solutions to the ever-changing demands of
customers. This study was planned to examine the areas of smart glove usage in
logistics, their benefits, advantages, disadvantages, and domestic smart glove
preference. Since smart gloves are a new technology product, publications on this
subject are quite limited. However, it is anticipated that there will be more
publications in the future. As a result of a detailed literature review, it has been
revealed that smart gloves are used at almost every stage of the logistics supply
chain, providing speed, quality, and time savings, reducing costs, and increasing
the effectiveness and efficiency of companies. The most important feature of new
technologies is that they are adapted in line with needs and become indispensable
with their ergonomics and ease of use. Turkey produces "smart gloves" and exports
the smart products it develops to 15 different countries, including Germany,
England, China, the United Arab Emirates, and Poland. Many companies such as MERCEDES-Benz, Renault, TOFAŞ, Bridgestone-Lassa, and Carrefoursa use
these gloves in their production and logistics processes. The use of smart gloves
will increase in the future and many companies will use them in the logistics and
supply chain processes. Lojistik 4.0, donanım odaklı lojistikten yazılım odaklı lojistiğe geçiş dönemidir.
Dijital dönüşümle birlikte ortaya çıkan “akıllı” kavramı teknoloji temelli
çözümlerin önem kazanmasını sağlamıştır. Akıllı lojistiğin sunduğu özel katma
değerli hizmetler, lojistik tedarik zincirini olumlu yönde etkilemekte ve
müşterilerin sürekli değişen taleplerine sayısız çözüm üretebilmektedir. Bu çalışma
lojistikte akıllı eldiven kullanım alanlarını, faydalarını, avantajlarını,
dezavantajlarını ve yerli akıllı eldiven tercihini incelemek amacıyla planlandı.
Akıllı eldivenler yeni bir teknoloji ürünü olduğundan bu konudaki yayınlar oldukça
sınırlıdır. Ancak ilerleyen zamanlarda daha fazla yayının olacağı öngörülüyor.
Detaylı literatür taraması sonucunda akıllı eldivenlerin lojistik tedarik zincirinin
hemen her aşamasında kullanıldığı, hız, kalite ve zaman tasarrufu sağladığı,
maliyetleri düşürdüğü, şirketlerin etkinliğini ve verimliliğini arttırdığı ortaya çıktı.
Yeni teknolojilerin en önemli özelliği ihtiyaçlar doğrultusunda uyarlanıp
ergonomisi ve kullanım kolaylığıyla vazgeçilmez hale gelmesidir. Türkiye "akıllı
eldiven" üretiyor ve geliştirdiği akıllı ürünleri aralarında Almanya, İngiltere, Çin,
Birleşik Arap Emirlikleri ve Polonya'nın da bulunduğu 15 farklı ülkeye ihraç
ediyor. MERCEDES-Benz, Renault, TOFAŞ, Bridgestone-Lassa, Carrefoursa gibi
pek çok firma bu eldivenleri üretim ve lojistik süreçlerinde kullanıyor. Akıllı
eldivenlerin kullanımı gelecekte artacak ve birçok firma bunları lojistik ve tedarik
zinciri süreçlerinde kullanacaktır.