Şizofreni Hastalarında Sanat Terapisi Programının Hastalık Belirti Düzeylerine Etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sanatla terapi programının şizofreni tanısı almış
bireylerde hastalık belirti düzeyleri üzerindeki etkililiğinin incelenmesidir.
Çalışmaya katılan 29-65 yaş aralığındaki 10 şizofreni tanısı almış erkek
katılımcıya, her biri 120 dakika süren 10 oturumluk sanat terapisi programı
toplam 10 birbirini takip eden hafta boyunca uygulanmış, ön test, son test ve
çalışmanın bitişinden 12 hafta sonra takip ölçümleri alınmıştır. Wilcoxon
İşaretli Sıra Testi analizi uygulanan sanat terapisi programına katılım sağlayan
hastalarda terapi programından sonra Beck Depresyon Ölçeği ile Pozitif ve
Negatif Sendrom Ölçeği toplam puanlarında anlamlı farklılıkların olduğu
bulunmuş, 12 hafta sonra yapılan takip ölçümünde ise bu etkinin devam ettiği
görülmüştür. Araştırmanın sonuçları, sınırlılıkları ve güçlü yanları alanyazın
ışığında tartışılmıştır. The purpose of this study was to examine the effect of art therapy programme
on the symptom levels of individuals diagnosed with schizophrenia. A 10-
session art therapy program, each lasting 120 minutes, was applied to 10 male
participants, aged between 29 to 65, and diagnosed with schizophrenia, for a
total of 10 weeks. Follow-up measurements were taken 12 weeks after the end of
the study together with pre-test, and post-test assessments. Beck's Depression
Inventory (BDI) and Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) were given
to the patients participating in the art therapy programme at the beginning and
at the end of ten weeks. One group pretest - posttest control study design was
used, and data were analyzed using the Wilcoxon Signed Rank test. In the
analyses, it was found that the art therapy programme was effective in reducing
the depressive symptoms and positive and negative symptom levels of the
participants, and this effect continued in the follow-up measurement after 12
weeks. The results, limitations, and strengths of the research were discussed in
the light of the literature.