İleri eğitimli kadın iş gücünün sürdürülebilir büyümeye etkisi: Kümeleme analizi
Abstract
Eğitimli kadınların, topluma doğrudan ya da dolaylı olarak etkisi ve
önemi, iş alanındaki başarıları ve ülkeye getirdikleri değerlere göre
anlaşılabilir. Günümüz öncesi piyasanın ataerkil bir sisteme tabi olduğu
ve sektörde kadınların daha çok emek, ucuz iş gücü gibi alanlarda
çalıştıkları bilinmektedir. Nitelikli, çağın ilerisinde bir toplum
geliştirmek ve sürdürülebilir bir yaşam için kadınların duygu ve düşünce
yetkinliklerine ihtiyaç duyulmaktadır ve bunun için istihdam edilmeleri
önemlidir. Bu çalışma, eğitimin önemini vurgulamakla birlikte ileri
eğitimli (üniversite ve sonrası eğitimleri almış) kadın iş gücünün
sürdürülebilir büyüme ve ekonomide: kadının kendisine, çevresine ve
ülkesine olan etkisini araştırmaktadır. World Bank Data ve UNDP veri
merkezleri üzerinden belirli bir ülke grubu olmadan gelişmekte olan ya
da gelişmeye açık ülkeler seçilmiştir. Kadınların okuma yazma oranı,
işsizlik ve ileri eğitimli iş gücü verilerinin 2010 ile 2018 yılları
arasındaki değerleri alınmıştır. Python dili kullanılarak kümeleme
analizi yapılmıştır. Ülkeler ileri eğitimli kadın iş gücünün GSYİH
üzerindeki etkisi anlamında K-ortalamalar yöntemi uygulanması
sonucunda 3 gruba ayrılmıştır. İran, ileri eğitimli iş gücünün işsizlik
oranın ortalamasına göre düşük olduğu birinci kümede, Mısır ve
Bangladeş istihdamın giderek düşüş yaşadığı ikinci kümede, Türkiye,
Brezilya, Endonezya, Güney Afrika ve Meksika okuryazar oranı ile iş
gücü ortalamalarının belli bir seviyenin üstünde ve birbirine yakın
olduğu üçüncü kümede yer almıştır. İleri düzey eğitimli kadın iş gücünün
sürdürülebilir büyüme etkisi sonuç kısmında tartışılmıştır. The direct or indirect impact and importance of educated women on
society can be understood according to their success in business and the
values they bring to the country. It is known that the pre-modern market
is subject to a patriarchal system and women in the sector mostly work
in areas such as labor and cheap labor. Emotional and intellectual
competencies of women are needed to develop a qualified society ahead
of the times and for a sustainable life, and it is important for them to be
employed. While emphasizing the importance of education, this study
investigates the impact of highly educated (university and postgraduate) female workforce on sustainable growth and economy:
women on themselves, their environment and their country. Developing
or developing countries were selected without a specific country group
through World Bank Data and UNDP centers. The values of women's
literacy rate, unemployment and highly educated workforce data
between 2010 and 2018 were taken. Cluster analysis was performed
using the Python language. Countries are divided into 3 groups as a
result of applying the K-means method in terms of the GDP impact of
the highly educated female workforce. Iran is in the first cluster, where
the unemployment rate of the highly educated workforce is lower than
the average, Egypt and Bangladesh are in the second cluster, where
employment is gradually decreasing, and Turkey, Brazil, Indonesia,
South Africa and Mexico are in the third cluster, where the literacy rate
and labor force averages are above a certain level and close to each other
has received. The sustainable growth impact of the advanced educated
female workforce is discussed in the conclusion.