Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorErdoğan, Saadet
dc.date.accessioned2024-03-02T20:37:58Z
dc.date.available2024-03-02T20:37:58Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/7137
dc.descriptionDanışman: DOÇ. DR. ZEYNEP SET Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychology Dizin: Siber mağduriyet = Cyber victimization ; Siber zorbalık = Cyberbullying ; İnternet bağımlılığı = Internet addictionen_US
dc.description.abstractGelişen teknoloji ile beraber internet günlük yaşamın bir parçası olmuştur. Özellikle gençlerde internet kullanımı giderek artmaktadır. Pek çok faydası olmakla birlikte aşırı kullanıma bağlı riskler de bulunmaktadır. Çalışmanın temel amacı, çalışmamızda ortaokul öğrencilerinin internet alışkanlıklarını, siber mağduriyet ve zorbalık durumlarını ve aile tutumlarını inceleyip aralarındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini yaşları 11 ile 13 arasında 150 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara Öğrenci Kişisel Veri Toplama Formu, Siber Mağduriyet (SMÖ) ve Zorbalık (SZÖ) Ölçeği, Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu (YİBÖ-KF), Algılanan Anne Baba Tutum Ölçeği (AABTÖ) kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmaya katılan 150 ilkokul öğrencinin yaş otalaması 11,92 ±1,52 ve 79 (52,7) kadın 71 (%47,3)'ü erkektir. Evinde bilgisayar veya tablet olan 147(%98) öğrenci bulunmaktaydı. Öğrencilerde yorgunluk ve uykuya dalmakta güçlük sık rastlanan şikayetlerdi. Öğrencilerin 62(%41)'i siber zorbalık yaşadığını söylemiştir. Bilgisayar ve akıllı telefona sahip olup olmamaları siber zorbalığa maruz kalmalarını arasında bir ilişki yoktur. Erkek öğrencilerde siber zorbalığa daha sık karşılaşmaktadır (p=0,027). Öğrencilerin ilgilendikleri hobileri olması (p=0,003), arkadaşlık (p=0,012) ve aile (p=0,000) ilişkilerinin iyi olması, bilgisayarı araştırma ve ödev amaçlı kullanması (p=0,000) ve bilgisayarda geçirdiği zamanı azalttıkça (p=0,000) siber zorbalık yaşaması azaltmaktadır. Young İnternet Bağımlılığı testi puanı 45,34±22,21 olarak elde edildi. İnternette geçirilen zaman ile YİBÖ-KF, SMÖ ve SZÖ skorları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği sonuçları ile Siber mağduriyet skoru arasında tüm cevaplarla istatiksel olarak ilişki ve pozitif orta düzey korelasyon bulunmaktadır (p<0,05). Anne Baba Tutum Ölçeği puanı ile tüm diğer ölçümler arasında negatif yönlü zayıf bir korelasyon bulunmaktadır. Sonuç olarak, internet kullanımı arttıkça siber mağduriyet yaşama durumu artacağını, anne ve baba ile uyum arttıkça siber zorbalık skoru azaldığını, erkek öğrencilerde siber zorbalığa daha sık karşılaştığını gözlemledik. Ailenin gözetiminde bilinçli internet kullanımı siber zorbalık yaşama olasılığını ve internete bağımlılığı azaltacağını düşünmekteyiz.en_US
dc.description.abstractWith the developing technology, the internet has become a part of daily life, and the use of the internet is increasing, especially among young people. Although there are many benefits, there are also risks associated with overuse. The main purpose of this research is to examine the internet usage habits, cyberbullying and cyber victimization situations and family attitudes of secondary school students and to investigate the relationship between them. The sample of the research consists of 150 students aged between 11 and 13. Participants were evaluated using Student Personal Data Collection Form, Young Internet Addiction Test Short Form (YIAT-SF), Cyber Bullying Scale (CBS), Cyber Victimization Scale (CVS), and Perceived Parent Attitude Scale. The average age of 150 primary school students participating in the study was 11.92 ± 1.52, and 79 (52.7) were females and 71 (47.3%) were males. There were 147 (98%) students with computers or tablets at home. Fatigue and difficulty in falling asleep were common complaints among students. 62 (41%) of the students said that they experienced cyberbullying. There is no correlation between having a computer and a smartphone or being exposed to cyberbullying. Male students encounter cyberbullying more frequently (p=0.027). As students have hobbies they are interested in (p=0.003), friendship (p=0.012) and family (p=0.000) relationships are good, they use the computer for research and homework (p=0.000) and they reduce the time they spend on the computer (p=0.000) experience of bullying decreases. There is a significant difference between the time spent on the Internet and the YIAT-SF, CBS and CVS.. There was a statistically significant correlation with all answers and a positive moderate correlation between the results of the Young Internet Addiction Scale and the Cyber victimization score (p<0.05). There is a weak negative correlation between the Parent Attitude Scale score and all other measures. As a result, we observed that as internet use increases, the situation of experiencing cyber victimization will increase, as the harmony with parents increases, the cyber bullying score decreases, and cyber bullying is more common among male students. We think that conscious use of the internet under the supervision of the family will reduce the possibility of cyberbullying and addiction to the internet.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİnternet bağımlılığıen_US
dc.subjectSiber zorbalıken_US
dc.subjectSiber mağduriyeten_US
dc.subjectIternet addictionen_US
dc.subjectCyber bullyingen_US
dc.subjectCyber victimizationen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinde internet bağımlılığı, siber zorbalık, siber mağduriyet ve anne baba tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesien_US
dc.title.alternativeDetermining the relationship between internet addiction, cyber bullying, cyber victims and parent attitudes in secondary school studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster