Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYıldız, Alev
dc.date.accessioned2024-02-28T22:49:20Z
dc.date.available2024-02-28T22:49:20Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/7109
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ EREN YILMAZ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Odyoloji Ana Bilim Dalı / Odyoloji Bilim Dalı Konu: Kulak Burun ve Boğaz = Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.description.abstractBu araştırmadaki temel amacımız, çocuklardaki işitme yetenekleri ve de okuma becerilerinin arasındaki ilişkileri incelemektir Öğretmenlerin de katılımıyla, bu çalışmada çözger raporu ile eğitim almaya hak kazanan ve eğitimine devam eden, ilköğretim çağında (7-12 yaş) 50 çocuğumuz sözcük bilgisi, telaffuz becerisi ve okuma becerileri gibi farklı alanlarda test edilmiştir. Ayrıca çocukların işitsel performans becerileri de değerlendirilmiştir. İşitsel Yetenek Değerlendirme Ölçeği veliler tarafından, çocukların işitsel performansını görmek ve değerlendirmek amacıyla anketini tamamladı. Çocuklarımıza ise Özel Öğrenme Zorluğu (ÖÖZ) Bataryası Okuma Alt Testi, Sesletim ve Ses Bilgisi Alt Testi uygulanarak dil yetenekleri her birinde test edildi. Anket verilerine dayalı olarak gerçekleştirilen Wilcoxon Sıralı İşaretler testi analizi, yaş dağılımında cinsiyete bağlı olarak anlamlı bir farklılık tespit etmemiştir. Araştırmaya dahil olan 50 çocuğun yaşları, 85 ile 155 ay arasında değişmektedir. Katılımcıların %40'ı kız ve %60'ı erkektir. Bu sonuçlardaki, yaş ve test arasında bir fark yoktur. Çocuklarda İşitsel Performans Değerlendirme Ölçeği alt testlerine göre, gürültülü ortamda dinleme becerisi, sessiz ortamda dinleme becerisi, işitsel hafıza ve işitsel dikkat puanlarıyla yaş arasında, sınıf düzeyi ile gürültülü ortamda dinleme becerileri ve işitsel dikkat becerileri arasında orta düzeyde pozitif yönlü ilişki gözlemlerken; sınıf düzeyi ile sessiz ve ideal ortamlarda dinleme becerileri arasında ve sınıf düzeyi ile işitsel hafıza becerileri arasında hafif derecede pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Aile eğitim düzeyi ile sadece ÇİPDÖ alt testlerinden çok uyaranlı ortamdaki dinleme becerisi arasında negatif yönlü zayıf derecede anlamlı ilişki saptanmıştır. Diğer ÇİPDÖ alt testleriyle anlamlı ilişki gözlenmemiştir. İşitsel dikkat becerileri ile bir dakikada okunan kelime sayısı arasında orta derecede pozitif yönlü korelasyon saptanmıştır. ÇİPDÖ çok uyaranlı ortamdaki dinleme beceri puanı ile metni okuma süresi arasında orta derecede negatif yönlü korelasyon saptanmıştır. Ancak diğer ÇİPDÖ puanları ile metni okuma süresi arasında ilişki bulunmamıştır. Elde edilen sonuçlar göstermiştir ki özel öğrenme güçlüğü tanısı alan çocukların işitsel performans puanları ile okuma becerileri arasında anlamlı bir ilişki mevcuttur. Bu bulgu, özel öğrenme güçlüğü olan çocukların işitsel işlemleme becerilerinin, okuma becerileri üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda erken tanı yapılması o yüzden bayağı bir önemlidir. Bu değerlendirme, çocukların işitsel işlemleme yeteneklerinin yöntemlerini belirleyerek, uygun eğitim ve destek programlarının tasarlanmasına yardımcı olabilir. Ayrıca, işitsel daha fazla olmasıyla özel stratejilerin kullanılması, okuma becerilerinin ilerlemesine katkı sağlayabilir.en_US
dc.description.abstractThis study aims to examine the relationship between auditory performance skills and reading skills of children diagnosed with special learning disabilities. 50 children between the ages of 7 and 12 who were diagnosed with a special learning disability with the SÖZGER report and attending a special education and rehabilitation center were tested in different areas such as vocabulary, pronunciation and reading skills. In addition, the auditory performance skills of the children were also evaluated with the participation of their teachers. Parents completed the Children's Auditory Performance Rating Scale (CIPDS) questionnaire to assess children's listening skills. Language abilities were tested by applying the Special Learning Disability (SLD) Battery Reading Subtest, Pronunciation and Phonology Subtest to all participants. Of the 50 children participating in the study, 20 (40%) were girls and 30 (60%) were boys. The mean age of the children in the study group was 124.63 (ss:19.46) months. It was obtained from the test results of the child participant who was diagnosed with a special learning disability, while the youngest of the participants was 85 months old and the oldest was 155 months old, and from the CIPDÖ questionnaire filled in by the teachers. According to the Wilcoxon Sequential Signs test analysis, there is no significant difference in age distribution among the participants according to gender (Z = 228.50 p = 0.87). CIPD; A moderately positive and significant relationship was found between listening skill score in noisy environment, listening skill score in quiet environment, auditory memory, auditory attention scores and age. A negative and weakly significant relationship was found between the level of family education and the findings of only the listening skills of children in a multi-stimulus environment. No significant correlation was observed in terms of other subtests of CIPI. A moderate positive correlation was found between class level and listening skills and auditory attention skills in noisy environments. There was a slight positive correlation between class level and listening skills in quiet and ideal environments. In addition, a slight positive correlation was obtained between grade level and auditory memory skills. A moderate positive correlation was found between the PBL's listening skill scores in a noisy and quiet environment and the number of words read in one minute. A moderate positive correlation was found between auditory attention skills and the number of words read per minute. A moderate negative correlation was found between the CIPDÖ listening skill score in a multi-stimulus environment and the duration of reading the text. However, no significant relationship was found between other CIPD scores and the duration of reading the text. No significant correlation was found between all CIPD scores and total reading error and one minute reading error. There was a moderate positive correlation between the CIPDÖ listening skill in a noisy environment, listening skill in a quiet environment, auditory memory and auditory attention scores and the number of correctly answered questions. As a result of the study, a significant relationship was found between the auditory performance scores of the children diagnosed with special learning disabilities and their reading skills. For this reason, it is important to evaluate the auditory processing skills of children diagnosed with special learning disabilities.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİşitsel işlemlemeen_US
dc.subjectÖzel öğrenmeen_US
dc.subjectSesletim testien_US
dc.subjectAuditory processingen_US
dc.subjectSpecial learningen_US
dc.subjectPronunciation testen_US
dc.titleÖzel öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda merkezi işitsel işlemleme bozukluğu sıklığının araştırılmasıen_US
dc.title.alternativeInvestigation of the frequency of central auditory processing disorder in children with special learning difficultiesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster