Covid-19 pandemi sürecinde insan kaynakları yönetim uygulamalarının çalışan performansı üzerindeki etkisi: Eğitim kurumu örneği
Özet
Bu çalışmada Covid-19 pandemi sürecinde insan kaynakları yönetim uygulamalarının çalışan performansı üzerindeki etkisi eğitim kurumu örneği üzerinden incelenmiştir. Çalışmada Sosyodemografik Bilgi Formu, İnsan Kaynakları Yönetim Uygulamaları Ölçeği ve Çalışan Performansı Ölçeği'nden oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan Bursa ili Sınav Koleji kurumlarında görevli 381 çalışana elektronik ortamda anket uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 25.0 paket istatistik yazılım programı ile gerçekleştirilmiştir. Analizde öncelikle kullanılan ölçeklerin geçerlik güvenirlik analizleri yapılmış, Açıklayıcı Faktör Analizi ve güvenirlik katsayısı bulgularına bakılmıştır. Ölçeklerin yapısal geçerliliğinin ortaya koymak amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçeklerin geçerlik ve güvenirlikleri onaylanmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin tanımlayıcı analizler yapılmıştır. Araştırmanın değişkenlerinin demografik değişkenler bakımından incelenmesi amacıyla ikili gruplar arasında t testi analizi gerçekleştirilmiştir. Değişkenler arasındaki farklılıklarda farklılığın kaynağı olan gruplar TUKEY testi yardımıyla incelenmiştir. Ölçeklerin kendi aralarındaki ilişkilerin ortaya konması için korelasyon analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda insan kaynakları yönetimi uygulamalarının çalışan performansı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etkiye sahip olduğu saptanmıştır. Çalışmada insan kaynakları uygulamalarının cinsiyet, yaş ve eğitim durumu değişkenine göre farklılık göstermediği, çalışılan kurumdaki pozisyon değişkenine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Farklılığın kaynağının ise; insan kaynakları yönetim uygulamaları algısının yönetici pozisyonunda olan katılımcılarda öğretmen pozisyonundaki katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışan performansının ise yaş, eğitim durumu ve çalışılan kurumdaki pozisyon değişkenine göre farklılık göstermediği, cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Farklılığın kaynağının ise; çalışan performansı algısının erkek katılımcılarda kadın katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. In this study, the effect of human resources management practices on employee performance during the Covid-19 pandemic was examined through the example of an educational institution. A questionnaire consisting of Sociodemographic Information Form, Human Resources Management Practices Scale and Employee Performance Scale was used in the study. An electronic questionnaire was applied to 381 employees working in Bursa Province Exam College institutions, which constitute the sample of the research. Data analysis was carried out with SPSS 25.0 statistical software. In the analysis, first of all, the validity and reliability analyzes of the scales used were made, and the Explanatory Factor Analysis and reliability coefficient findings were examined. Confirmatory Factor Analysis was performed to reveal the structural validity of the scales. The validity and reliability of the scales used in the study were confirmed. Descriptive analyzes were made regarding the demographic characteristics of the participants. In order to examine the variables of the study in terms of demographic variables, t-test analysis was performed between paired groups. The groups that are the source of the differences in the differences between the variables were examined with the help of the TUKEY test. Correlation analysis was performed to reveal the relationships between the scales. As a result of the study, it was determined that human resource management practices had a statistically significant effect on employee performance. In the study, it was determined that human resources practices did not differ according to the variable of gender, age and educational status, but differed according to the variable of position in the institution. The source of the difference is; It has been observed that the perception of human resource management practices is higher in the participants in the managerial position than in the teachers in the teacher position. It was determined that the performance of the employees did not differ according to the variable of age, education level and position in the institution, but showed a significant difference according to the gender variable. The source of the difference is; It was seen that the perception of employee performance was higher in male participants than in female participants.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/7064Koleksiyonlar
- Doktora Tezleri [60]