dc.contributor.author | Kıskaç, Neşe | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T10:53:41Z | |
dc.date.available | 2024-02-20T10:53:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.issn | 2536-4499 | |
dc.identifier.issn | 2602-2605 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/7038 | |
dc.description.abstract | Aim: The purpose of this study was to ascertain how college students felt about people who were HIV/AIDS
positive.
Method: The study is cross-sectional and descriptive in nature. The data of the study were collected from
367 university students through an online questionnaire. The Attitudes Towards Individuals Living with
Human Immunodeficiency Virus/Acquired Immunodeficiency Syndrome (HIV/AIDS) Scale for University
Students and the participants' personal data identification form were utilized as data collection instruments.
The statistical program IBM SPSS 26.0 was utilized to analyze the data.
Results: It was discovered that the participants' mean age was 21.60±2.50, with 77.1% of them being female
and 39.2% belonging to the senior category. The middle level scale had a mean overall score of 58.28±11.72.
Gender and the overall Attitudes Toward Individuals Living with HIV/AIDS Scale score showed a significant
correlation (p<0.05). It was discovered that women exhibited more empathy and had more favorable views
toward those who were HIV/AIDS positive. Grade level and the sub-dimensions of acceptance, relationship,
and empathy on the Attitudes Towards Individuals Living with HIV/AIDS Scale were found to be
significantly correlated (p<0.05) when the association between the two variables was evaluated.
Conclusion: In conclusion, sexually transmitted illnesses should be taught to university students who fall
into the high-risk category for HIV/AIDS. Higher knowledge level university students will also have positive
attitudes toward those living with HIV/AIDS. Nurses have a great role in informing and educating these
individuals. Nurses should make interventions especially for adolescents with the role of educator and
counselor. In addition, courses on infectious diseases and sexually transmitted diseases should be included
in the curriculum of university students. | en_US |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS pozitif kişiler hakkında ne hissettiklerini
tespit etmekti.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışmadır. Çalışmanın verileri 367 üniversite öğrencisinden
online anket şeklinde toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Üniversite Öğrencilerine Yönelik İnsan İmmün
Yetmezlik Virüsü/Edinilmiş İmmün Yetmezlik Sendromu (HIV/AIDS) ile Yaşayan Bireylere Yönelik Tutum
Ölçeği ve katılımcıların kişisel veri tanımlama formu kullanılmıştır. Veri analizinde IBM SPSS 26.0 istatistiki
program kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamasının 21,60±2,50 olduğu, %77,1'inin kadın, %39,2'sinin yaşlı
kategorisine ait olduğu belirlendi. Orta düzey ölçeğin ortalama genel puanı 58,28±11,72 idi. Cinsiyet ile
HIV/AIDS'li Bireylere Yönelik Genel Tutum Ölçeği puanı arasında anlamlı bir ilişki olduğu görüldü
(p<0,05). Kadınların HIV/AIDS pozitif olanlara karşı daha fazla empati gösterdikleri ve daha olumlu
görüşlere sahip oldukları ortaya çıktı. İki değişken arasındaki ilişki değerlendirildiğinde, HIV/AIDS'li Bireye
Yönelik Tutum Ölçeği'nin sınıf düzeyi ile kabul, ilişki ve empati alt boyutlarının anlamlı düzeyde ilişkili
olduğu (p<0,05) belirlendi.
Sonuç: Sonuç olarak HIV/AIDS açısından yüksek riskli grupta yer alan üniversite öğrencilerine cinsel yolla
bulaşan hastalıkların öğretilmesi gerekmektedir. Bilgi düzeyi yüksek üniversite öğrencileri de HIV/AIDS ile
yaşayanlara karşı olumlu tutumlara sahip olacaklardır. Bu bireylerin bilgilendirilmesi ve eğitilmesinde
hemşirenin rolü büyüktür. Hemşire eğitici ve danışmanlık rolü ile özellikle ergen bireylere yönelik
girişimlerini yapmalıdır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin ders müfredatı içinde enfeksiyon hastalıkları ve
cinsel yolla bulaşan hastalıklara yönelik derslere yer verilmelidir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.relation.isversionof | https://doi.org/10.38079/igusabder.1385401 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | AIDS | en_US |
dc.subject | HIV | en_US |
dc.subject | attitude | en_US |
dc.subject | AIDS | en_US |
dc.subject | HIV | en_US |
dc.subject | tutum | en_US |
dc.title | Evaluation of University Students' Attitudes Towards Individuals Living with HIV/AIDS | en_US |
dc.title.alternative | Üniversite Öğrencilerinin HIV/AIDS ile Yaşayan Bireylere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | Sağlık Bilimleri Fakültesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-3058-6201 | en_US |
dc.identifier.issue | 21 | en_US |
dc.identifier.startpage | 1112 | en_US |
dc.identifier.endpage | 1119 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Kıskaç, Neşe | |