Hastane Yöneticilerinin Gözünden Dijital Sağlık
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı; hastane yöneticilerinin görüşleri ışığında; pandemi döneminde aktifleşen ve
uzaktan sağlık hizmetinin sunumu hakkında yönetmeliğin yayınlanması ile daha da önem kazanan dijital
sağlık kavramını; sağlık kurumları, çalışanlar, hastalar açısından olumlu ve olumsuz yönleri ile
değerlendirmektir.
Yöntem: Nitel çalışmada veri toplama yöntemi olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış
mülakat formu kullanılmıştır. Araştırma örneklemi beş farklı şehirdeki yedi farklı hastanede hizmet veren
üst ve orta yönetim kademesinde çalışan yöneticilerden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde
frekans ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Yöneticilerin verdiği cevaplar kodlandığında; dijital sağlığın hastalar, sağlık kurumları ve
çalışanlar için hem olumlu, hem olumsuz yansımalarının olduğu tespit edilmiştir. Dijital sağlığın olumlu
yansımaları; hız, kolaylık, tasarruf, düzen olarak belirtilmiştir. Olumsuz yansımalarının ise iletişim
problemleri, adaptasyon sorunu, hizmete ulaşamama, hatalı tanı olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Görüşme ve gözlemlerden çıkan sonuçların büyük oranda birbiriyle uyumluluk gösterdiği tespit
edilmiştir. Tüm yöneticiler dijital sağlık uygulamalarının, evrak işlemlerinde hız ve kolaylık sağladığını
belirtmiştir. Ayrıca hastane yöneticileri, maliyet açısından da çok katkısı olduğunu düşünmekte ve
geliştirilmesini beklemektedir. Fakat yöneticiler, tanı ve tedavi sürecinde ancak yüz yüze verimliliğin
sağlanacağını, hasta profili nedeniyle dijital hastane kavramının tam olarak uygulanamayacağını dile
getirmişlerdir. Sağlıkta yüz yüze iletişimden hiçbir zaman vazgeçilmemesi gerektiğini vurgulamaktadırlar. Aim: The aim of this research is to evaluate the positive and negative aspects of the concept of digital health,
which became active during the pandemic period and gained more importance with the publication of the
regulation on the provision of remote health services, in terms of healthcare institutions, employees and
patients, in the light of the opinions of hospital administrators.
Method: In the qualitative study, a semi-structured interview form consisting of open-ended questions was
used as a data collection method. The research sample consists of managers working at upper and middle
management levels serving in seven different hospitals in five different cities. Frequency and content
analysis methods were used to analyze the data obtained.
Results: When the answers given by the managers are coded; it has been determined that digital health has
both positive and negative reflections for patients, health institutions and employees. Positive reflections of
digital health; speed, convenience, savings, order. It has been determined that the negative reflections are
communication problems, adaptation problems, inability to reach the service, and erroneous diagnosis.
Conclusion: It has been determined that the results obtained from the interviews and observations are
largely compatible with each other. All managers stated that digital health applications provide speed and
convenience in paperwork. In addition, hospital managers think that it contributes a lot in terms of cost and
expect it to be improved. However, the administrators stated that only face-to-face efficiency will be achieved
in the diagnosis and treatment process and that the concept of the digital hospital cannot be fully
implemented due to the patient profile. They emphasize that face-to-face communication in health should
never be abandoned.