dc.contributor.author | Eyice Başev, Sinem | |
dc.date.accessioned | 2024-01-04T18:59:51Z | |
dc.date.available | 2024-01-04T18:59:51Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 2791-9862 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/6861 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to look into the effect of parents who frequently post on Instagram, one of the
most popular social media platforms, on their children's awareness of consumption. This study will
employ a case study, which is a type of qualitative research. The research's participants comprises 20
volunteer mothers with children aged between 5 and 13 who regularly post on their Instagram accounts.
Due to the COVID-19 pandemic, it was conducted using Google Meet with the participants that make
up the research's study group. An interview form with three questions to determine the demographic
characteristics of the study group and eight semi-structured open-ended questions to determine the views
of parents who frequently share on their Instagram account on their children's consumption
understanding was used as the research's data collection tool. The data were analyzed using the
MAXQDA 2018 Program's descriptive analysis technique. It is believed that the findings of the study
will aid in the understanding of the trend created by child Instagram users, one of the social media
accounts that has a significant impact on the structure and weight of the changing cultural structure
socialization agents. | en_US |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, günümüzdeki popüler sosyal medya platformlarından biri olan Instagram
hesabında sıklıkla paylaşım yapan ebeveynlerin çocuklarının tüketim anlayışlarındaki etkisinin
incelenmesidir. Araştırmanın amacına yönelik olarak, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılacaktır. Araştırmanın çalışma grubu 5 ve 13 yaş arası çocuğu olan ve Instragram hesabında sıkça
paylaşım yapan 20 gönüllü anneden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan
katılımcılarla COVID-19 pandemisi nedeniyle Google Meet üzerinden yapılmıştır. Araştırmanın veri
toplama aracı olarak araştırmanın çalışma grubunun demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 3 soru
ve Instagram hesabında sıklıkla paylaşım yapan ebeveynlerin çocuklarının tüketim anlayışlarındaki
etkisine ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik 8 yarı yapılandırılmış açık uçlu sorudan oluşan
görüşme formu kullanılmıştır. Veriler MAXQDA 2018 Programı ile betimsel analiz tekniği kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarının değişen kültürel yapı sosyalleşme aracılarının yapısını ve
ağırlıklarını büyük ölçüde etkileyen sosyal medya hesaplarından biri olan Instagram’ın çocuk
tüketicilerde oluşturduğu eğilimi anlama konusunda önemli olduğu düşünülmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | İdeal Kent Yayınları | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.26466/opusjsr.1077103 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Child Consumer | en_US |
dc.subject | Child State Of Consumption | en_US |
dc.subject | Instagram | en_US |
dc.subject | Social Media | en_US |
dc.subject | Çocuk Tüketici | en_US |
dc.subject | Tüketimin Çocuk Hali | en_US |
dc.subject | Instagram | en_US |
dc.subject | Sosyal Medya | en_US |
dc.title | The Impact of Social Media on Children's Consumption: Instagram Example | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | OPUS Journal of Society Research | en_US |
dc.department | Uygulamalı Bilimler Fakültesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-8936-1985 | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.issue | 47 | en_US |
dc.identifier.startpage | 462 | en_US |
dc.identifier.endpage | 476 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Eyice Başev, Sinem | |