Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAdil, Osman Mert
dc.date.accessioned2023-12-13T02:02:43Z
dc.date.available2023-12-13T02:02:43Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/6669
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractBu araştırma yaşam doyumu ve stresin uyku kalitesini ne derece yordadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkeni uyku kalitesi, bağımsız değişkenleri stres ve yaşam doyumudur. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerinin uyku kalitelerinin, cinsiyet, ekonomik düzey, sınıf düzeyi arasında ve yaşanılan yer değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu, 243'ü (%63,3) kadın ve 141'i (%36,7) erkek olmak üzere toplam 384 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma genel tarama modellerinden, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak bireylerin demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Ayrıca "Cumhuriyet Öznel Uyku Kalitesi Ölçeği", "Yaşam Doyumu Ölçeği" ve "Algılanan Stres Ölçeği" kullanılmıştır. Uyku kalitesi ile stres ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda uyku kalitesi ve yaşam doyumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; stres ve uyku kalitesi arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Stresin uyku kalitesini ne derece yordadığını belirlemek amacıyla doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda stresin uyku kalitesini anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür ((R=0,020; R2=0,017; F=7,454; p<.05). Katılımcıların uyku kalitelerinin, cinsiyet, ekonomik düzey, sınıf düzeyi ve yaşanılan yer değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda uyku kalitesi ile cinsiyet, ekonomik düzey ve sınıf düzeyi arasında değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sadece yaşanılan yer değişkeni açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Yurtta kalan öğrencilerin evde kalan öğrencilere kıyasla uyku kalitelerinin daha yüksek olduğu ortaya koyulmuştur.en_US
dc.description.abstractThis research was carried out to determine to what extent life satisfaction and stress predict sleep quality. The dependent variable of the study is sleep quality, the independent variables are stress and life satisfaction. Within the scope of the research, it was also examined whether the sleep quality of university students differed significantly in terms of gender, economic level, class level and place of residence. The participant group of the study consists of a total of 384 university students, 243 (63.3%) female and 141 (36.7%) male. The research was carried out with the relational scanning model, one of the general scanning models. "Personal Information Form" was used as a data collection tool to reach the demographic information of individuals. In addition, "Republic Subjective Sleep Quality Scale", "Satisfaction with Life Scale" and "Perceived Stress Scale" were used. Pearson Product-Moment Correlation analysis was performed to examine the relationship between sleep quality, stress and life satisfaction. As a result of the correlation analysis, there was no significant relationship between sleep quality and life satisfaction; It has been observed that there is a negative significant relationship between stress and sleep quality. Linear regression analysis was performed to determine to what extent stress predicted sleep quality. As a result of the analysis, it was observed that stress predicted sleep quality significantly ((R=0.020; R2=0.017; F=7.454; p<.05). To determine whether the sleep quality of the participants differed significantly in terms of gender, economic level, class level and place of residence. For this purpose, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. As a result of the study, no significant difference was found between sleep quality and gender, economic level and class level variables. A significant difference was found only in terms of place of residence. It was revealed that the sleep quality of the students was higher compared to the students.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUyku Kalitesien_US
dc.subjectYaşam Doyumuen_US
dc.subjectStresen_US
dc.subjectSleep Qualityen_US
dc.subjectLife Satisfactionen_US
dc.subjectStressen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin algıladıkları uyku kalitesi ile yaşam doyumu ve stres arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship between university students' perceived sleep quality and life satisfaction and stressen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster