3-6 yaş anaokulu öğrencilerinin okula başlama kaygı düzeyinin, anne- çocuk bağlanma stiliyle ilişkisi
Abstract
Bu araştırma, okul öncesi kuruma yeni başlayan 3-6 yaş aralığındaki çocukların 0-2 yaş bebeklik dönemlerinde bakım verene bağlanma stilinin okula başlama kaygısıyla ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Okul öncesi eğitime yeni başladıkları ve oryantasyon adını verdiğimiz alışma döneminde bakım verenden ayrılamama, okula adapte olamama durumunun 0-2 yaş sürecinde anneye bağlanma ile ilişkisinin olup olmamasını amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini; 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan 3 farklı özel anaokuluna devam eden, öğrenime başlama dönemi olan Eylül ayından itibaren en az 1 ay okula gelmiş olup; anneden ayrılma güçlüğü yaşama, sınıfa girmek istememe, sınıfa girse bile sürekli ağlama sorunlarını yaşayan, 3-6 yaş aralığında bulunan çocuklar gözlemlenip anneleri ile çalışma yapılmıştır. Araştırma için gerekli olan veriler nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ölçekler ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi 2021-2022 öğretim yılında İstanbul ili Avcılar ilçesinde bulunan, Milli Eğitime bağlı özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 3-6 yaş aralığın da 70 çocuğun anneleri ile 6 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplam 76 kişiden oluşmaktadır. Okul yönetiminin desteği alınarak, anne ve çocuğun demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla ailelere 'Anne- Bebek Tanıtıcı Bilgi Formu' doldurulmuştur. Bu form çocukta yaş, cinsiyet, kardeş sayısı, anne yaşı, annenin eğitim düzeyi, annenin mesleği ve annenin doğurganlığa ait bilgileri kapsamaktadır. Veri toplama aracı olarak; ''Anne- bebek Tanıtıcı Bilgi Formu '', ''Çocuk ayrılma kaygısı ölçeği'' anne- baba ve öğretmen formu, ''Anne- bebek bağlanma ölçeği'' uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 18 paket programı aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, okul öncesi eğitime yeni başlayan çocukların ayrılma kaygıları ile annelerinin ayrılma kaygısının 0-2 yaşta oluşan bağlanma stili arasında ilişki bulunamamıştır. Ayrıca çocuk ayrılma kaygısı puanının kardeş sayısı, annenin eğitim durumu, çocukların cinsiyeti, annelerin çalışma durumları ve annenin çocuk sayısı değişkenlerine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Çocukların kaygılarının ise yaşlarına göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. 3 yaş çocuğunun kaygı puanı, 4-5 yaş çocuğun kaygı düzeyine oranla anlamlı çıkmıştır. This research aims to examine the relationship between caretaker attachment style and school starting anxiety in the 0-2 age infancy period of children aged 3-6 who have just started preschool. It aims to determine whether the situation of not leaving the caregiver and adapting to the school when they are just starting preschool education is related to attachment to the mother in the 0-2 age period. The sample of the research consists of three different private kindergartens in İstanbul in the 2021-2022 academic year, who have attended school for at least 1 month as of September, which is the starting period of education;It consists of children between the ages of 3-6 and their mothers who have difficulty separating from their mother, not wanting to enter the classroom, and constantly crying even if they enter the classroom. The sample of the research is as follows; In the 2021-2022 academic year, children and their mothers who attend 3 different private kindergartens in İstanbul, who have come to school for at least 1 month since September, who have difficulty separating from their mothers, who do not want to enter the class, who have continuous crying problem seven if they enter the classroom. The data reguired fort he research were collected with scales, which is one of the quantitative research methods. The sample of the study consists of a total of 76 people, including the mothers of 70 children aged 3-6 years, and 6 pre-school teachers, who attend private pre-school education institutions affiliated to the National Education, located in Avcılar district of İstanbul in the 2021-2022 academic year. With the support of the school administration, ''Mother- Baby Information Form'' was filled in to determine the demographic characteristics of the mother and child. This form includes information about the child's age, gender, number of siblings, mother's age, mother's education level, mother's occupation, and mother's fertility. As data collection tools: ''Parent Personal Information Form'', ''Child Separation Anxiety Scale'', ''Parents and Teacher Form'', ''Mother- Baby Attachment Scale'' were applied. The analysis of the data obtained from the study was carried out using the SPSS 18 package program. According to the results of the research, no relationship was found between the separation anxiety of children who have just started preschool education and their mother's separation anxiety and attachment styles formed at the age of 0-2. In addition, it was determined that the child separation anxiety score did not differ according to the number of siblings, the education level of the mother, the gender of the children, the working status of the mothers and the number of children of the mother. It was found that the children's anxiety differed according to their age. The anxiety score of the 3- year- old child was significant compared to the anxiety level of the 4-5- year- old child.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]