Dindar Facebook Etkisi: Türk Kullanıcılar Üzerine Bir Analiz
Abstract
Dijitalleşme ve etkileşim, bir toplumsal kurum olarak din üzerine iki açıdan etkide bulunmaktadır:
Dini iletişim ve dinin dijitalleşmesi. Geleneksel dini kurumlar ve dinle ilgilenen kullanıcılar, çeşitli
motivasyonlarla sosyal medyayı, özellikle de Facebook’u kullanmaktadırlar. Facebook sadece
Müslümanlar için değil, diğer din ve inançlar için de yeni bir irşat ve tebliğ (açıklama ve davet) vasıtası,
propaganda aracı, toplanma ortamıdır. Bu araştırmada analiz edilen “Dindar Facebook” olgusu; içine din
katılmış veya paylaşımları dinselleştirilmiş Facebook görünümlerini (paylaşım, etkileşim ve etkinlikleri)
ifade etmektedir. Dindar Facebook üzerinden sürdürülen, temelde dinin sosyal medyadaki algılanış
ve temsil biçimi, amacı ve etkisine dair fırsat ve tehditleri gündeme getiren tartışmalar iki kategoride
ele alınabilir: 1) Dijitalleşmenin geleneksel din algısında radikal bir dönüşüme yol açma olasılığına dair
“dijital din” tartışmaları, 2) Dini içerikli paylaşımların dinî samimiyet ve mahremiyete uygunluğuna
dair “gösteriş/riya – teşvik/tebliğ” tartışmaları. Her iki tartışmaya ait bulgulara ulaşılan araştırmada
tamamlayıcı iki tekniğe başvuruldu: Teorik çerçeveyi oluşturmak amacıyla literatür taraması ve “Dindar
Facebook”a dair kullanıcı görüşlerini elde etmek amacıyla anket çalışması. Literatürde dijital dinin,
geleneksel dini yapıların mevcut etkilerini azaltacağı, bunun yerini ise “yeni” bir dijital dinin alacağı dile
getirilmektedir. Kullanıcıların, dini içerikli Facebook paylaşımlarını, muhafazakâr ve dini söyleme sahip
mevcut siyasi iktidarla ilişkilendirme yönünde ciddi bir eğilim taşıdıkları görülmüştür. Digitalization and interactivity are influential in religion as a social institution by two aspects: Religious
communication and digitalization of religion. Traditional religious institutions and users interested in
religion use social media, especially Facebook, with variety of motivations. Facebook is as a gathering
medium, means of communication and tool of propaganda and new guidance not only for Muslims
but also for other religions and beliefs. “The Cencept of Religious Facebook” analyzed in this research
is signifying the appearance of Facebook (such as sharings, interactions and activities) that have been
added some religion into or have been religiousized it. The debates over the Religious Facebook bring
to disclose some oppurtunities and threats to the way of perception and representation of religion in
social media, its purpose and effects can be handled in two categories: 1) “Digital religion” debates on
the possibility of digitalization to lead to a radical transformation of traditional perception of religion. 2)
Presentation/hypocrisy - stimulation/conveying debates on appropriateness of sharings with religious
content to religious sincerity and privacy. In this research which has reached various findings on both
debates, it is applied two complementary techniques: literature search and a survey study.