Salgın döneminde ergenlerde internet bağımlılığı ve depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Ergenlik dönemi, kişilik gelişimi açısından önemli bir dönemdir. Bu dönemde, ergenlerin öz kimliklerini oluşturmaya çalıştıkları bir süreç yaşanır. Ergenler bağımsızlıklarını ve özerkliklerini kazanmak isterler. Kendilerine özgü düşünce ve değerler geliştirirler ve kendi kimliklerini bulmaya çalışırlar. Depresyon, kaygı, öfke, mutluluk ve heyecan gibi birçok duyguyu deneyimleyebilirler. Sosyal açıdan, ergenler arkadaş çevresi, akran baskısı, cinsiyet rolleri, aile yapısı ve toplumun değerleri gibi birçok faktörle karşı karşıya kalırlar. Covid 19 salgını bireylerde olduğu gibi ergenleri de etkileyen unsurlar arasındadır. Tıbbi sağlık sorunları yanında bireylerde psikolojik sorunlara neden olmuştur. Salgın önlemlerine bağlı sosyal mesafe ve kapalı alanlarda geçirilen zamanın artması ergenlerin de internette daha fazla zaman geçirmesine neden olmuştur. Bu araştırmada pandemi sürecinde ergenlerde internet bağımlılığının depresyonla ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Büyükçekmece ilçesinde kurulu bir özel lisede 2022-2023 yılı eğitim öğretim döneminde okuyan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 249 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel Bilgi Formu, Beck Depresyon Ölçeği ve İnternet Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Sosyal medya bağımlılığı, internet bağımlılığı ve depresyon dağılımının cinsiyet, yaş, gelir düzeyi, sınıf değişkenleri arası çeşitli sonuçlar elde edilmiştir. Sosyal medya bağımlılığı dağılımının sosyal medyada geçirilen zamana göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği, depresyon dağılımının sosyal medyada geçirilen zamana göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca sosyal medya bağımlılığı ile internet bağımlılığı arasında pozitif, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Adolescence is an important period for personality development. In this period, a process is experienced in which adolescents try to form their self-identities. Adolescents want to gain their independence and autonomy. They develop their own thoughts and values and try to find their own identity. They can experience many emotions such as depression, anxiety, anger, happiness and excitement. Socially, adolescents are faced with many factors such as circle of friends, peer pressure, gender roles, family structure and values of society. The Covid 19 epidemic is among the factors that affect adolescents as well as individuals. In addition to medical health problems, it has caused psychological problems in individuals. Social distancing due to epidemic measures and the increase in the time spent in closed areas have caused adolescents to spend more time on the internet. In this study, it was aimed to determine the relationship between internet addiction and depression in adolescents during the pandemic process. The universe of the research consists of 249 students who study in a private school established in Büyükçekmece district of Istanbul province in the academic year of 2022-2023 and agree to participate in the research voluntarily. Personal Information Form, Beck Depression Scale, and Internet Addiction Scale were used to collect data. Various results were obtained between gender, age, income level and class variables of social media addiction, internet addiction and depression distribution. It was determined that the distribution of social media addiction showed a statistically significant difference according to the time spent on social media, and the distribution of depression did not show a statistically significant difference according to the time spent on social media. In addition, it was observed that there was a positive, moderate and statistically significant relationship between social media addiction and internet addiction.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]