AVM Ziyaret Sıklığının Yaşam Memnuniyeti, Yenilenme Deneyimi ve Deneyimleme Kalitesi Üzerindeki Etkisi: İstanbul’da Bir Araştırma
Abstract
Bu çalışmada bireylerin boş zamanlarında gerçekleştirdikleri alışveriş merkezi (AVM) ziyaretlerinin
yaşam memnuniyeti, yenilenme deneyimleri ve deneyimleme kalitesi üzerindeki etkisinin araştırılması
amaçlanmaktadır. Çalışma bireylerin boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret sıklığı ile yaşam
memnuniyeti, yenilenme deneyimleri ve deneyimleme kalitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi açısından
önemlidir. Alan araştırmasına yönelik yapılan bu çalışmada veriler, anket tekniği ile elde edilmiştir.
Veriler kolayda örnekleme yöntemiyle İstanbul’daki alışveriş merkezlerini ziyaret eden bireylerden yüz
yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi
kullanılmıştır. Analiz sonucunda; boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret eden bireylerin yenilenme
deneyimi ile deneyimleme kalitesi algıları arasında ve yine bireylerin yenilenme deneyimi, deneyimleme
kalitesi ve AVM ziyaret sıklığı arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Analiz sonucunda
ayrıca boş zaman aktivitesi olarak AVM ziyaret eden bireylerin yaşam memnuniyeti algıları ile yenilenme
deneyimi, deneyimleme kalitesi ve AVM ziyaret sıklığı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. In this study, it is aimed to investigate the effect of visits of shopping center (AVM) that individuals
perform in their spare time on life satisfaction, regeneration experience, experience quality. The study is
important in terms of determining the relationship between the frequency of AVM visit as a leisure
activity and the quality of life satisfaction, regeneration experiences and experience quality. Data were
obtained by survey technique. The data were collected face to face from the individuals who visited the
shopping centers in Istanbul by means of convenience sampling method. Factor analysis, correlation
analysis and regression analysis were used to analyze the data. As a result of the analysis, it was
determined that there was a statistically positive correlation between the regeneration experience and
experience quality of individuals visiting AVM as leisure activity and also between experience quality and
the frequency of visiting the AVM. Besides, as a result of the analysis, no significant relationship was
found between the perceptions of life satisfaction of the individuals visiting AVM as a leisure activity and
the regeneration experience, experience quality, and frequency of AVM visits.