Sınava Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısının Beslenme Durumu Üzerine Etkisi
Abstract
Amaç: Bu çalışma sınava hazırlanan öğrencilerin
sınav kaygısı ile beslenme alışkanlıkları arasındaki
ilişkiyi değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tipte
planlanan araştırmanın örneklemini İstanbul’da özel
bir kolejde okuyan, lise ve üniversite sınavlarına
hazırlanan 166 öğrenci oluşturmuştur. Veriler;
Anket Formu, Sınav Kaygı Envanteri, Beslenme
Alışkanlıkları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde; tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U,
KruskalWallis H, Student t testi, Oneway Anova testi
ve Spearman Korelasyon testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada kız öğrencilerin erkek
öğrencilere, üniversite sınavlarına girecek olan 9.-
12. Sınıflarda okuyan öğrencilerin lise sınavlarına
girecek 5.-8. Sınıf öğrencilerine göre daha fazla
sınav kaygısı yaşadıkları saptanmıştır (p<0,05). Sınav
kaygısı yüksek olan öğrencilerin vitamin desteği
aldıkları, daha fazla çay veya kahve tükettikleri tespit
edilmiştir (p<0,05). Günde 3 bardak veya daha
fazla kahve içen öğrencilerin olumsuz beslenme
alışkanlıklarının olduğu saptanmıştır (p<0,05). Sınav
Kaygı Envanteri puan ortalaması 40,16±12,4’dür.
Beslenme Alışkanlıkları Ölçeği puan ortalaması
121,72±21,1’dir. Öğrencilerin sınav kaygısı arttıkça
olumsuz beslenme alışkanlıklarının arttığı ve iki
değişken arasında anlamlı pozitif yönde bir ilişki
olduğu saptanmıştır (r=0,356; p<0,001).
Sonuç: Kız öğrencilerin ve üniversite sınavlarına
girecek 9.-12. Sınıf öğrencilerinin daha fazla sınav
kaygısı yaşadığı saptanmıştır. Öğrencilerin sınav
kaygısı arttıkça olumsuz beslenme alışkanlıkları
artmaktadır. Aim: This study was planned to evaluate the
relationship between test anxiety and eating habits
of students preparing for the test.
Method: The sample of the descriptive, crosssectional and relational study consisted of 166
students studying at a private college in Istanbul
and preparing for high school and university exams.
Data were collected using Questionnaire Form,
Exam Anxiety Inventory, Nutritional Habits Scale.
Descriptive statistics, Mann Whitney U, KruskalWallis
H, Student's t test, Oneway Anova test and Spearman
Correlation tests were used in the analysis of the data.
Results: In the study, it was determined that female
students experienced more test anxiety than male
students, students studying in Grades 9-12th who
will take the university exams compared to the
students in Grade 5-8th who will take the high
school exams (p<0.05). It has been determined
that students with high test anxiety take vitamin
supplements and consume more tea or coffee
(p<0.05). It was determined that students who
drank 3 or more cups of coffee a day had negative
eating habits (p<0.05). The mean score of the Test
Anxiety Inventory is 40.16±12.4. Eating Habits
Scale mean score is 121.72±21.1. It was determined
that as students' test anxiety increased, negative
eating habits increased and there was a significant
positive relationship between the two variables
(r=0.356; p<0.001).
Conclusion: It has been determined that female
students and 9-12th grade students who will take
the university exams experience more test anxiety.
As the students' test anxiety increases, their negative
eating habits increase.