Kadının Kutsal Anlatılara Karşı Mücadelesi: Dalgaları Aşmak Filminde Kadın Mesih Figürü
Abstract
Uygarlık tarihinde kadının erkek karşısında ikincil pozisyonda resmedilmesi
ile dini anlatılar arasında derinlikli bir ilişki mevcuttur. Feminist teoloji, bu
derinlikli ilişkiyi açığa çıkarmak ve yok etmek için bir fırsat sunarak kimi zaman
linguistik çerçevede var olan söylemsel yapıları bozar, kimi zaman da dini
figürlerin alternatiferini düşündürmeyi amaçlar. Dini figürlerin sinema sanatı
aracılığıyla yeniden üretimi süregelen tartışmalara katkıda bulunur. Ancak
yapılan tartışmalar incelendiğinde din, felsefe, mitoloji, feminizm ve sinema
arasında kurulan ilişki bağlamında kadın sorunlarına bütünleyici bir yaklaşımın
eksikliği gözlenmektedir. Bu çalışma, kutsal anlatılarda ve söylenlerde var
olan ataerkil tahakkümü tartışmaya açarak Batı tektanrılı dini geleneklerini
ve uygulamalarını feminist çerçevede yeniden değerlendiren feminist teolojik
yaklaşımla Breaking the Waves (Dalgaları Aşmak, Lars von Trier, 1996) filmindeki
kadın Mesih figürüne odaklanır. Filmdeki karakterlerin eylem ve söylemlerinin
Hıristiyan teoloji ile kurduğu ilişki ve kadın Mesih figürü, feminist teoloji
üzerinden tematik analiz yöntemiyle incelenir. Çalışmada, kadın Mesih
figürünün olanaklılığının eril tahakkümün belirleyici sınırları çerçevesinde
yapılandırıldığı sonucuna ulaşılmıştır. In the history of civilization, there is a deep relationship between religious narratives and portrayals of women in positions that are secondary to men. Feminist theology tends to disrupt discursive structures and may suggest alternative
religious fgures by revealing and destroying this deep relationship. The portrayal of religious fgures through the art of cinema contributes to an ongoing
discussion. When the discussion is examined, one can observe the lack of a complementary approach to the problems of women in the context of religion, philosophy, mythology, and cinema. This article discusses the paternalistic domination found in religious narratives, then focuses on the female Christ fgure in
Breaking the Waves, adopting a feminist-theological approach that reinterprets
Western monotheistic traditions. It also examines the relationship between the
flm’s characters and Christian theology, embodied particularly in the fgure of a
female Christ. It concludes with a recognition that the fgure of a female Christ
is structured within the boundaries of male domination.
Volume
10Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: