Özel Hastane Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Samsun İli Örneği
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sağlık hizmetleri tüketicisi olan hastaların özel hastane
tercihinde etkili faktörleri ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri, Samsun ili
merkezinde yer alan özel hastanelerden en az bir kere sağlık hizmeti alan 504 kişiyle
yapılan anketlerden elde edilmiştir. Araştırmada; hekim, hizmet kalitesi, reklam-tanıtım,
fiziki etkenler, sosyal sorumluluk ve memnuniyet olmak üzere hastane tercihinde etkili
altı faktör belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre özel hastane tercihinde; hekim ve
hizmet kalitesini kadınlar erkeklere göre, memnuniyet ve fiziki faktörleri ise evli olanlar
bekârlara göre daha etkili bulmaktadır. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuca göre,
ihtiyaç duyduklarında özel hastane tercih edenler hekim faktörünü, özel hastaneden altı
ayda bir nadiren yararlananlar da reklam-tanıtım faktörünü daha fazla dikkate
almaktadırlar. Araştırma sonuçlarından hareketle, hastanelerin sektördeki çok sayıdaki
rakibi arasından öne çıkması için kendisinden beklenen iyileştirmeleri yerine getirmesi
gerektiği söylenebilir. The aim of this research is to reveal the factors that affect the private hospital
preference of patients who are health care consumers. The data of the research were
obtained from the questionnaires made with 504 people who received health care at least
once from private hospitals located in the city center of Samsun province. In the research,
six factors influencing hospital preference were determined: Physician, service quality, advertisement-promotion, physical factors, social responsibility, and satisfaction. Based
on the results of the research, for choosing a private hospital; physician and service
quality are more important for women according to men, and satisfaction and physical
factors are more critical for the married according to singles. Another result obtained
from the research, people who go to a private hospital when they need medical treatment
to choose the physician factor but on the other hand those who apply to the hospital once
per six months into account the advertising-promotion factor more. In accordance with
the results of the research, it can be said that hospitals must fulfill the expected
improvements in order to stand out among their many competitors in the sector.
Volume
10Issue
2The following license files are associated with this item: