Discussion About The Ottoman Image in Kosovo’s History Writing: Kosovo War and Skanderbeg
Abstract
This work offers a study of the Ottoman/Turkish imagery in history textbooks in Kosovo. The
unit of research is the compulsory textbooks prepared for the Albanian students in primary and middle
schools in Kosovo in the year 2010-2011. Textbooks, which usually are the first meeting of the
individual with history, are a main subject in educational sciences due to the fact that they are the
compulsory study units which are designed by the states, reflections of the “official” national
histories. However, little research has been carried on the history textbooks in Kosovo. This study,
which aims to shed light on the negative imageries in these books is inspired by the speeches made by
the former Turkish Education Minister Ömer Dinçer and former Foreign Minister Ahmet Davutoğlu
and following reflections and discussion in Kosovo in the year 2011. In this study, 5th Grade history
textbook prepared for Kosovo Turks was also took into account for the comparison.History textbooks
have been studied under the light of the aforementioned discussions. Positive and negative images of
the Ottoman/Turkish image are addressed in this study. Negative descriptions of the Ottoman
administrative system were one of the issues which required more attention. Such descriptive words as
occupier, terror, captures children and despotic for the Ottoman rule were used. Bu çalışmada Kosova güncel tarih ders kitaplarındaki Osmanlı/Türk imajı ile ilgilenilmektedir.
İncelemede Kosova’da Arnavut öğrenciler için hazırlanmış olan ilk ve ortaöğretim kurumlarında
2010-2011 yılında zorunlu olarak okutulan güncel tarih ders kitapları incelenmiştir. Çalışmada ayrıca
Kosova Türkleri için hazırlanmış olan 5. Sınıf tarih ders kitabından da karşılaştırma yapabilmek için
yararlanılmıştır. Devlet kurumları tarafından yazdırıldıkları için ülkelerin “resmi” tarihlerini anlatan
ve zorunlu eğitim süreçleri nedeni ile bireylerin kimi zaman baştan sona okudukları ilk, kimi zamansa
yegane kitaplar olan tarih ders kitapları eğitim bilimleri kapsamında pek çok araştırmaya konu
olmuştur. Ancak bağımsızlığını yeni kazanmış bir devlet olan Kosova’nın tarih ders kitapları üzerine
imgelerin arkalarında yatan kapalı olguları gün yüzüne çıkarmayı ve olumsuz, kasıtlı kalıp yargılara
karşı farkındalık yaratmayı amaçlayan araştırmalar çok fazla bulunmamaktadır. Özellikle, Türkiye
Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer ve Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu’nun 2011 yılında Kosova’da
tarih eğitimi ve Osmanlı algısı üzerine yaptığı konuşmalar ve bunun Kosova’daki yansıması sonucu
ortaya çıkan tartışmalar böyle bir çalışmanın gerekliliğini ispatlar niteliktedir. Kosova tarih ders
kitapları da bütün bu tartışmalar ışığında, bu çalışma altında incelenmiş ve Osmanlı/Türk imgesi ile
ilgili olumlu ve olumsuz imgeler ortaya konulmuştur. Çalışma boyunca dikkati çeken Osmanlı ve yönetim sistemi üzerine olan olumsuz nitelemelerdir. Osmanlı için “işgalci”, “terör uygulayan”,
“çocukları rehin alan”, “despot”, “ortaçağ anlayışlı” gibi tanımlamalar kullanılmaktadır.
Volume
6Issue
11Collections
The following license files are associated with this item: