The Effects of Social Media on the Purchasing Behaviour of Airline Customers (Generation Y and Z)
Abstract
In recent years, the widespread use of the internet and the developments in
communication networks have increased the use of social media networks and
applications of enterprises operating in the aviation sector. In parallel with this, most
airline companies have started to sell their tickets through social media. In fact, social
media has become a means of solving the problems of airline customers, platforms where
passengers share their experiences, and competitive tools that affect the purchasing
criteria of potential customers. In this direction, it is aimed to determine the effects of
social media tools on the purchasing behavior of airline customers. In the study, a
questionnaire was used as a data collection method. Surveys were collected online from
139 respondents between 12 March -31 March 2022. In the study, it was concluded that
there were changes in the ticket purchasing behaviors of the customers before and after
the purchase, under the influence of different social media. Son yıllarda internet kullanımının yaygınlaşması ile iletişim ağlarındaki
gelişmeler, havacılık sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin sosyal medya ağlarının ve
uygulamalarının kullanım oranlarını arttırmıştır. Buna paralel olarak, çoğu havayolu
işletmesi bilet satışlarını sosyal medya üzerinden gerçekleştirmeye başlamıştır. Hatta,
sosyal mecralar havayolu müşterilerinin sorunlarını çözme aracı, yolcuların tecrübelerini
paylaştıkları platformlar ve potansiyel müşterilerin satın alma kriterlerini etkileyen
rekabet araçları haline gelmiştir. Bu doğrultuda çalışmada, sosyal medya araçlarının
havayolu müşterilerinin satın alma davranışı üzerindeki etkilerinin saptanması
amaçlanmıştır. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anketler çevrimiçi olarak 139 katılımcıdan, 12 Mart - 31 Mart 2022
tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışmada, müşterilerin satın alma öncesinde ve
sonrasında farklı sosyal mecraların etkisinde kalarak bilet satın alma davranışlarında
değişiklikler olduğu sonucuna varılmıştır.
Volume
10Issue
2The following license files are associated with this item: