The Relationship Between International Tourism Receipts and Economic Growth in Asia Pacific Countries: A Panel Data Analysis
Abstract
In this research, the short-term and the long-term relationships between tourism receipts
and economic growth was investigated. The dataset includes 483 observations for the period
from 1995 to 2017 of selected 21 Asia Pacific Economies. According to “Dumitrescu & Hurlin
VAR Panel Causality Test”, which is employed to analyse the short-term causality, it is
revealed that (a) tourism receipts is the granger cause of economic growth, and (b) “economic
growth is the granger cause of tourism receipts. Hence, it is concluded a bi-directional
causality between tourism receipts and economic growth in the short-term. Westerlund ECM
Panel Co-Integration Test and Pesaran & Smith Mean Group Estimator, which are performed
to test the long-term relationship, indicated that (a) economic growth affects tourism revenues;
a 1% increase in economic growth raises tourism revenues by 1.9% in long-term and vice
versa, (b) tourism revenues affects economic growth; a 1% increase in tourism revenues raises
the economic growth by 0.49 % in long-term, and vice versa. These results support the feedback
hypothesis that claims a bi-directional relationship between international tourism receipts and
economic growth. Bu araştırmada turizm gelirleri ile iktisadi büyüme arasındaki kısa ve uzun dönemli
ilişkiler analiz edilmiştir. Analiz, seçilmiş 21 Asya Pasifik Ülkesi için 1995 ile 2017 arasındaki
23 yıllık dönemi kapsamaktadır. Seriler arasında kısa dönemli nedensellik Dumitrescu & Hurlin
VAR Panel Nedensellik Analizi ile incelenmiştir. Kısa dönem analiz sonucuna göre; (a) turizm
gelirleri ekonomik büyümenin Granger nedenidir ve (b) ekonomik büyüme turizm gelirlerinin
Granger nedenidir sonucuna varılmıştır. Buna göre kısa dönemde ekonomik büyüme ile turizm
gelirleri arasında iki yönlü pozitif bir ilişki vardır. Değişkenler arasındaki uzun dönemli
ilişkinin varlığı Westerlund ECM Panel Co-Integration Test ve Pesaran Smith Ortalama Grup
Tahmincisi ile incelenmiştir. Uzun dönem analiz sonuçlarına göre; (a) ekonomik büyüme turizm
gelirlerini etkilemektedir: ekonomik büyümedeki %1'lik bir artış/azalış, turizm gelirlerini % 1,9
arttırmakta/azaltmaktadır, (b) turizm gelirleri ekonomik büyümeyi etkilemektedir: turizm
gelirlerindeki % 1'lik bir artış/azalış, ekonomik büyümeyi % 0,49 arttırmakta/azaltmaktadır. Bu
sonuçlar, uluslararası turizm gelirleri ile iktisadi büyüme arasında çift yönlü ilişki olduğunu
öne süren “geri bildirim hipotezini” desteklemektedir.
Volume
6Issue
11Collections
The following license files are associated with this item: