Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Unsurların Demografik Faktörler Açısından Değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Karabük ilindeki tüketicilerin beyaz eşya satın alma
davranışlarını etkileyen unsurların, demografik faktörlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığını ortaya koyabilmektir. Araştırmanın evrenini Karabük il merkezinde
ikamet eden tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırma 406 katılımcı ile yapılmıştır.
Araştırmanın kapsamında oluşturulan hipotezler ise t-testi ve ANOVA testi aracılığıyla
araştırılmıştır. Analizler sonucunda satın alma davranışlarında cinsiyete göre, marka
odaklılık, bilgi karmaşası yaşama ve sosyo-kültürel faktörlerin farklılaştığı tespit
edilmiştir. Yaşa göre düşünmeden alışveriş/dikkatsizlik, bilgi karmaşası yaşama, sosyokültürel faktörler ve alışveriş türü farklılık göstermektedir. Satın alma davranışlarında
medeni duruma göre ise marka odaklılık, düşünmeden alışveriş/dikkatsizlik,
alışkanlık/marka bağımlılığı, sosyokültürel faktörler ve alışveriş türünün farklılaştığı
belirlenmiştir. Eğitim durumuna göre marka odaklılık, bilgi karmaşası yaşama, sosyokültürel faktörler ve alışveriş türü farklılaşmaktadır. Son olarak ise aylık gelire göre
mükemmeliyetçilik/kalite odaklılık, marka, moda ve fiyat odaklılık, bilgi karmaşası
yaşama, sosyo-kültürel faktörler ve alışveriş türü farklılık göstermektedir. Tüketicilerde
satın alma davranışı sonrasında memnuniyet oluşması, marka sadakati ve alışkanlığı
yaratılmasında önemli rol oynamaktadır. İşletmeler için yeni müşteriler kazanmak, eski
müşterileri elde tutmaktan çok daha zor ve maliyetli olabilmektedir. Bu nedenle gerekli
araştırmalar yapılarak, değişen tüketici tercihlerinin ve süreçlerinin analiz edilmesi önem
arz etmektedir. The aim of this study is to be able to show whether the factors affecting consumer
buying behaviors of consumers in Karabük province differ according to demographic
factors. The universe of the research is composed of consumers residing in Karabük city
center. The study was conducted with 406 participants. The hypotheses of the research
were investigated through the t-test and the ANOVA test. As a result of the research, it has
been determined that buying behaviors differ according to sex, brand orientation,
information complexity and socio-cultural factors. According to the age, shopping /
carelessness, information complexity, socio-cultural factors and type of shopping differ
without thinking. According to the marital status, brand orientation, shopping /
carelessness, habit / brand addiction, socio-cultural factors and shopping style are
different in purchasing behaviors. According to educational status, brand orientation,
information confusion, socio-cultural factors and shopping type are different. Lastly,
according to the monthly gender, perfectionism / quality orientation, brand, fashion and
price orientation, information complexity, socio-cultural factors and type of shopping
differ. Satisfaction after purchasing behavior in consumers plays an important role in
creating brand loyalty and habit. For businesses, acquiring new customers can be much
more difficult and costly than retaining old customers. For this reason, it is important to
analyze changing consumer preferences and processes by conducting necessary research.
Volume
10Issue
2The following license files are associated with this item: